Prędkość maksymalna na autostradach i drogach ekspresowych
Autostrady w Polsce nie są torami doświadczalnymi, na których można sprawdzić maksymalną prędkość pojazdu. Niestety często zapominają o tym kierowcy. Łamanie przepisów kończy się więc często wysokimi mandatami, a w skrajnych sytuacjach tragicznymi w skutkach wypadkami. Jakie obowiązują limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych? Przypominamy.
- Mikołaj Frączak
- /
- 15 czerwca 2022
Limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych dla pojazdów do 3,5 t
Ustawa Prawo o ruchu drogowym wprowadza limity prędkości, z jakimi można maksymalnie podróżować na autostradach i drogach krajowych. W przypadku samochodów osobowych, motocykli oraz samochodów ciężarowych, których masa nie przekracza 3,5 tony jest to
- 140 km/h w przypadku autostrad
- 120 km/h na drodze ekspresowej dwujezdniowej
- 100 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej.
PE zdecydował – koniec samochodów spalinowych w 2035 rokuMichał Górecki
Limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych dla pojazdów powyżej 3,5 t
W przypadku samochodów, których masa przekracza 3,5 t maksymalna prędkość zarówno na autostradzie jak i drodze ekspresowej wynosi 80 km/h.
W przypadku autobusów, które spełniają dodatkowe warunki wynikające z rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia limit ten został podniesiony do 100 km/h.
Dodatkowe ograniczenia prędkości na autostradach i drogach ekspresowych
Limity, o których napisaliśmy nie dotyczą jednak wszystkich odcinków dróg. Zgodnie z prawem zarządca danej trasy może wprowadzić na konkretnym odcinku autostrady lub drogi ekspresowej dodatkowe limity prędkości. Mogą być one wprowadzane w formie tradycyjnych znaków drogowych, a także tablic świetlnych i pryzmatycznych.
Pamietajmy, że wbrew obiegowej opinii, tego typu oznakowanie nie jest jedynie sugestią, ale faktycznie obowiązującym ograniczeniem. „Przyczyna dodatkowych ograniczeń może wynikać np. z uwarunkowań technicznych trasy. W grudniu 2010 r. zwiększono dopuszczalne limity prędkości bez dostosowania do nich funkcjonujących, czy budowanych właśnie odcinków dróg, które były projektowane dla obowiązujących poprzednio limitów” – tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.