PSPA: Rejestracja elektrycznych miejskich autobusów - Polska w czołówce w UE
W połowie 2022 roku, aż 64 miejskie przedsiębiorstwa komunikacji będą miały w swoich flotach autobusy na prąd. Łącznie będzie to prawie 850 sztuk pojazdów. Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych pt. „Polish EV Outlook 2022”.
- Anna Malinowska
- /
- 12 kwietnia 2022
Coraz więcej elektrycznych autobusów
Z danych PSPA wynika, że według stanu na ostatni dzień 2021 roku polskie miasta dysponowały flotą 615 autobusów miejskich. To około 5,2% wszystkich tego typu pojazdów w Polsce.
Masz prawo jazdy kategorii „B”? Od teraz masz większe uprawnienia!Michał Górecki
W których miastach najwięcej autobusów elektrycznych?
PSPA przeanalizowało dokładnie dane Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Wynika z nich, że na koniec 2021 roku najwięcej autobusów na prąd jeździło po Warszawie – 160 szt. To oznacza, że w stołecznej flocie już 11% taboru to pojazdy elektryczne.
Na drugim miejscu znajduje się Kraków z 79 e-busami (13,7% całej floty). Podium zamyka MPK z Poznania. Po ulicach stolicy Wielkopolski jeździ obecne 59 autobusów elektrycznych (18,3% floty).
Pewnym zaskoczeniem jest dużo mniejsze od szeregu miast wojewódzkich Jaworzno, które dysponuje 44 autobusami na prąd, a to oznacza, że tego typu pojazdy stanowią aż 62,9% całej floty komunikacji miejskiej w tym mieście. Trzeba przyznać, że ten wynik (najwyższy udział w Polsce) robi wrażenie.
Ponad połowa wszystkich e-busów w dużych miastach
Warto dodać, że ponad połowa wszystkich elektrycznych autobusów miejskich w Polsce (54,1%) jeździ po dużych miastach, które liczą ponad 300 tysięcy mieszkańców. W mniejszych miastach sytuacja nie jest tak dobra, choć jak przyznaje cytowany przez PSPA dyrektor centrum badań i analiz tego stowarzyszenia Jan Wiśniewski „Zauważamy jednak trend polegający na zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych również przez mniejsze gminy, nieobciążone obowiązkami wynikającymi z Ustawy o Elektromobilności. To efekt dostępności wsparcia ze środków publicznych”.
Kosztowny proces elektromobilności
W opinii IGKM należy pamiętać, że rozwój elektromobilności w miejskiej logistyce to bardzo kosztowny proces. Należy do tego dodać wyraźny wzrost kosztów energii elektrycznej. M.in z tego powodu wprowadzenie do flot elektrycznych pojazdów jest ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej – szczególnie w małych miastach.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.