Referencje. Jak działają?

Czy referencje są skuteczne? Czy warto je przedstawiać pracodawcy?

Referencje. Jak działają?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 22 grudnia 2020

Kandydat do pracy często proszony jest o przedstawienie listy referencji. Zdarza się też, że sam pracodawca prosi o referencje od poprzednich pracodawców. Referencje to najczęściej listy polecające znane również jako listy referencyjne.

Co to są referencje?

Referencje są to opinie byłych przełożonych, kontrahentów, lub kolegów z pracy, w których poświadczają oni umiejętności, a także kwalifikacje osoby, która stara się o nowe stanowisko. Często o referencje prosimy także obecnych i byłych klientów. Pracodawca, który chce zatrudnić pracownika może też poprosić o bezpośredni kontakt do osób dających referencje aby zadać konkretne pytania na temat kandydata do pracy.

Zdarza się, że pracodawca wymaga oprócz referencji, także rekomendacji. Dobrze jest wtedy poprosić o informację, co powinno być zawarte w takim liście referencyjnym. Wtedy osoba, która nam udziela takiej referencji, odpowiednio skonstruuje list referencyjny.

Kiedy prosić o referencje?

Lista referencji powinna być gotowa już w momencie przygotowywania aplikacji do pracy. Dobrze jest posiadać przynajmniej trzy referencje. Osoby, które podpisane są pod listem referencyjnym muszą być w stanie poręczyć za twoje umiejętności i kwalifikacje do wykonania zadań, które będzie wykonywał kandydat w swojej nowej pracy.

Problem z referencjami jest jaki, ze zawsze są one pozytywne. Stąd wielu osobom wydaje się, że nie mają one sensu. Tymczasem referencje są przede wszystkim potwierdzeniem naszych umiejętności. Im bardziej wiarygodna osoba udzieli nam takich referencji, tym lepiej.

O referencje warto poprosić np. na zakończenie udanego projektu lub etapu. Zacznijmy od próby pozyskania referencji od współpracowników, potem przełożonych, a na końcu partnerów biznesowych.

Jak poprosić o referencje?

Sporym problemem może być poproszenie o referencje. Jeśli staramy się o referencje, warto podpowiedzieć osobie, którą o nie prosimy, co powinno się znaleźć w takim dokumencie. Chodzi o to by osoba dająca referencje wiedziała na jakie stanowisko aplikujemy i co będzie ważne.

Rodzaje listów rekomendacji

Warto pamiętać, że w obiegu funkcjonuje kilka rodzajów listów rekomendacyjnych. Te występujące najczęściej to referencje zdobywane już podczas studiów albo takie uzyskiwane po stażach. Tego rodzaju rekomendacje będą ważne szczególnie wtedy, gdy nie mamy zbyt dużego doświadczenia zawodowego.

Jak napisać list referencyjny?

W liście referencyjnym umieszczamy w górnej części dokumentu imię i nazwisko. Poniżej przedstawiamy referencje, razem z imieniem i nazwiskiem osoby, która referencje wystawiła. Warto oczywiście dodać nazwę stanowiska osoby dające referencje, a także dokładne dane kontaktowe

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!