Reklama alkoholu w sieci. Powinna być zakazana?
Reklama alkoholu w Polsce jest zakazana. Mowa tu nie tylko o telewizji czy ulicznych bilbordach, ale także w internecie, w tym social mediach. Czy tak powinno być?
- Joanna Gościńska
- /
- 3 kwietnia 2023
UOKiK zgłasza do prokuratury influencerów
Coraz częściej można w mediach społecznościowych trafić na profile influencerów, którzy reklamują alkohol. Robią to niezgodnie z prawem, o czym m.in. na swoim Instagramie informował w listopadzie 2022 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wprost pisał, że tego typu aktywności będzie zgłaszał do prokuratury.
Gdzie można otworzyć sklep monopolowy?Iga Gradzka
Kwestię reklamowania alkoholu w Polsce reguluje ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która wprost mówi, że reklama napojów wysoko procentowych w naszym kraju jest zakazana. Chodzi tu o publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych, które są z nimi związane, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych.
O czym jeszcze mówi ustawa?
Ponadto ustawa o wychowaniu w trzeźwości precyzuje, że zakazana promocja dotyczy nie tylko reklamy samych znaków towarowych napojów alkoholowych, ale zakaz ten obejmuje również:
- reklamę (i promocję) produktów oraz usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo, lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego, lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego,
- reklamę (i promocję) przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem, oraz
- wydawnictwa promocyjno-reklamowe przekazywane przez producentów, dystrybutorów lub handlowców napojów alkoholowych klientom detalicznym.
A co z internetem i mediami społecznościowymi?
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości powstała w 1982 roku, a co za tym idzie, w czasach, kiedy Internet nie był tak powszechny, jak dziś, stąd brak regulacji, które wprost odnoszą się do reklamy alkoholu w sieci czy mediach społecznościowych.
W dokumencie tym jednak nie ma też przepisów wyłączających internet spod zakazu prowadzenia reklamy produktów alkoholowych. Zdarzają się próby argumentacji, że skoro Ustawa nie odnosi się wprost do internetu, to nie ma do niego zastosowania.
Czy można pić alkohol “pod chmurką”?Dorota Kraskowska
Z takim stanowiskiem trudno się jednak zgodzić. Ustawodawca, normując problem reklamy/promocji napojów alkoholowych nie uwzględnił wprost internetu, ale nie ulega wątpliwości, że jego intencją była ochrona zdrowia publicznego przez ograniczenie oddziaływania na konsumentów wszystkimi kanałami publicznymi.
Wysokie kary
Jeśli chodzi o media społecznościowe, to w tym przypadku szczególne znaczenie ma przesłanka publicznego charakteru przekazu. Od jej wykładni zależy bowiem legalność reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych w social mediach.
W Ustawie na próżno szukać ww. definicji, chociaż jednolite wytyczne określające przykładowo minimalną liczbę odbiorców do uznania przekazu reklamowego za publiczny byłyby pożądane. Za naruszenie zakazu reklamy i promocji alkoholu grozi grzywna w wysokości od 10 000 do nawet 500 000 zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.