Rusza Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 przyjął rząd. Jego celem jest zwiększenia bezpieczeństwa na drogach krajowych – czyli najważniejszych polskich trasach, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Rusza Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
  • Anna Malinowska
  • /
  • 25 lutego 2021

Inwestycje w bezpieczeństwo na drogach?

Zmniejszenie liczby wypadków oraz ich ofiar to główny cel szeregu inwestycji o wartości wyliczonej na 2,5 mld złotych. Jak zaznacza ministerstwo infrastruktury „to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę”.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach?

W ciągu najbliższych czterech lat na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA powstanie szereg inwestycji, których celem ma być poprawa bezpieczeństwa nie tylko podróżujących samochodami, ale także pieszych i rowerzystów.

W ramach zaplanowanego na lata 2021-2024 programu powstaną nowe chodniki, zatoki autobusowe, ciągi pieszo rowerowe, a także ścieżki dla jednośladów. Część środków będzie także przeznaczona na przebudowę niebezpiecznych skrzyżowań oraz budowę lewoskrętów, których potrzebę w wielu lokalizacjach zgłaszają kierowcy. Rząd planuje także budowę kładek dla pieszych, które są najbezpieczniejszym i bezkolizyjnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg.

Rzecz jasna, nie wszędzie mogą powstać wiadukty, czy kładki, dlatego na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych montowane będą nowe znaki drogowe oraz sygnalizacje świetlne. W ocenie ministerstwa infrastruktury bardzo ważna jest także poprawa widoczności w tych miejscach.

Przebudowa dróg a bezpieczeństwo

Eksperci z zakresu ruchu drogowego wielokrotnie wspominają o konieczności likwidacji tzw. punktów kolizyjnych na jezdniach. Ważne jest ograniczanie liczby zjazdów z głównych tras. Rozwiązaniem mogą być dodatkowe jezdnie przebiegające wzdłuż np. dróg ekspresowych, które przejmują ruch lokalny. Również tego typu inwestycje znalazły się w ogłoszonym właśnie programie.

Innym zagadnieniem uwzględnionym w rządowym programie jest poprawa geometrii skrzyżowań oraz korekta „łuków poziomych” jezdni. Chodzi o to, by ruch na skrzyżowaniach był zorganizowany w najlepszy, czyli najprostszy sposób, który zminimalizuje ryzyko kolizji czy wypadków.

Rząd zapowiada także wprowadzenie tzw. stref bezpieczeństwa w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni. Są to m.in. „strefy wybaczające błędy kierowców”. Ten, kto złapał kiedyś pobocze, lub musiał nagle na nie zjechać, by uniknąć zderzenia z samochodem wyprzedzającym „na trzeciego”, z pewnością wie, jak ważne jest to rozwiązanie.

Nowoczesne oświetlenie dróg

Montaż samych latarni ulicznych to za mało. Ważne jest instalowanie tzw. efektywnego oświetlania oraz doświetlanie bardzo niebezpiecznych miejsc. Również tego typu inwestycje przewidziano w programie na lata 2021-2024.

Bezpieczeństwo na polskich drogach

Niestety w dalszym ciągu polskie drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w całej Unii Europejskiej. Tzw. współczynnik śmiertelności w wypadkach wciąż przewyższa tutaj unijną średnią. Każde działanie, które może wpłynąć na poprawę tej sytuacji jest niezwykle ważne, tym bardziej że zaniedbania w tym zakresie sięgają w niektórych miejscach nie lat, a całych dekad.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!