SAMAR: Co z przeglądami aut z Ukrainy? W dowodzie rejestracyjnym nie mają nawet odpowiedniej rubryki
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR pochylił się ostatnio nad kwestią badań technicznych samochodów z Ukrainy. Jak się okazuje, po polskich drogach poruszają się na podstawie przepisów międzynarodowych, a na Ukrainie dla prywatnych aut osobowych… nie ma obowiązku przeprowadzania badań technicznych.

- Martyna Kowalska
- /
- 22 czerwca 2022
Ponad 300 tys. aut z Ukrainy
Jak ustalił Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na podstawie danych od Straży Granicznej, od 24 lutego do 31 maja 2022 r. wjechało z Ukrainy do Polski 358.830 samochodów osobowych, które należą do cudzoziemców. Nie ma jednak precyzyjnych danych, czy wszystkie są zarejestrowane w Ukrainie.
Samochody z ukraińskimi numerami w Polsce
Korespondencja między IBRM Samar a Ministerstwem Infrastruktury wskazuje, że „pojazdy, którymi poruszają się osoby przybywające z Ukrainy są traktowane jako pojazdy uczestniczące w ruchu międzynarodowym na podstawie Konwencji Genewskiej”. Warto dodać, że zarówno Rzeczpospolita Polska, jak i Ukrainy są sygnatariuszami tego aktu. W związku z powyższym resort odpowiedzialny za transport na polskich drogach nie planuje zmian w przepisach, które dotyczą zakresu badań oraz warunków technicznych dla pojazdów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych – informuje Samar.
Ukraińskie tablice rejestracyjne. Skąd dokładnie przyjechali uchodźcy?Anna Malinowska
Czy na Ukrainie są obowiązkowe badania techniczne pojazdów
Tu pojawia się kolejny problem. Jak dowiedział się SAMAR, w Ukrainie nie ma w pełni funkcjonującego systemu badań technicznych samochodów. To samo dotyczy badań okresowych. W przypadku samochodów osobowych do 3,5 tony wykorzystywanych do celów prywatnych nie ma obowiązku wykonywania takich badań. A to nieco komplikuje sprawę. Tego typu obowiązek spoczywa jedynie na pojazdach wykorzystywanych zarobkowo.
Ukraińskie dowody rejestracyjne dla aut do 3,5 t nie posiadają nawet rubryki, w których można „podbić” przegląd. To oznacza, że odpowiedzialność za właściwy stan samochodu spoczywa tam wyłącznie na właścicielu, czy kierowcy auta.
Warto pamiętać, że zgodnie z Konwencją Genewską, pojazdy w ruchu międzynarodowym muszą spełniać określone wymagania techniczne.
Ukraińskie prawo jazdy w Polsce – czy jest ważne?Martyna Kowalska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.