SAMAR: Co z przeglądami aut z Ukrainy? W dowodzie rejestracyjnym nie mają nawet odpowiedniej rubryki
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR pochylił się ostatnio nad kwestią badań technicznych samochodów z Ukrainy. Jak się okazuje, po polskich drogach poruszają się na podstawie przepisów międzynarodowych, a na Ukrainie dla prywatnych aut osobowych… nie ma obowiązku przeprowadzania badań technicznych.
 
                                - Martyna Kowalska
- /
- 22 czerwca 2022
Ponad 300 tys. aut z Ukrainy
Jak ustalił Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na podstawie danych od Straży Granicznej, od 24 lutego do 31 maja 2022 r. wjechało z Ukrainy do Polski 358.830 samochodów osobowych, które należą do cudzoziemców. Nie ma jednak precyzyjnych danych, czy wszystkie są zarejestrowane w Ukrainie.
Samochody z ukraińskimi numerami w Polsce
Korespondencja między IBRM Samar a Ministerstwem Infrastruktury wskazuje, że „pojazdy, którymi poruszają się osoby przybywające z Ukrainy są traktowane jako pojazdy uczestniczące w ruchu międzynarodowym na podstawie Konwencji Genewskiej”. Warto dodać, że zarówno Rzeczpospolita Polska, jak i Ukrainy są sygnatariuszami tego aktu. W związku z powyższym resort odpowiedzialny za transport na polskich drogach nie planuje zmian w przepisach, które dotyczą zakresu badań oraz warunków technicznych dla pojazdów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych – informuje Samar.
 Ukraińskie tablice rejestracyjne. Skąd dokładnie przyjechali uchodźcy?Anna Malinowska
Ukraińskie tablice rejestracyjne. Skąd dokładnie przyjechali uchodźcy?Anna Malinowska
Czy na Ukrainie są obowiązkowe badania techniczne pojazdów
Tu pojawia się kolejny problem. Jak dowiedział się SAMAR, w Ukrainie nie ma w pełni funkcjonującego systemu badań technicznych samochodów. To samo dotyczy badań okresowych. W przypadku samochodów osobowych do 3,5 tony wykorzystywanych do celów prywatnych nie ma obowiązku wykonywania takich badań. A to nieco komplikuje sprawę. Tego typu obowiązek spoczywa jedynie na pojazdach wykorzystywanych zarobkowo.
Ukraińskie dowody rejestracyjne dla aut do 3,5 t nie posiadają nawet rubryki, w których można „podbić” przegląd. To oznacza, że odpowiedzialność za właściwy stan samochodu spoczywa tam wyłącznie na właścicielu, czy kierowcy auta.
Warto pamiętać, że zgodnie z Konwencją Genewską, pojazdy w ruchu międzynarodowym muszą spełniać określone wymagania techniczne.
 Ukraińskie prawo jazdy w Polsce – czy jest ważne?Martyna Kowalska
Ukraińskie prawo jazdy w Polsce – czy jest ważne?Martyna Kowalska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
                                    informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
                                    się
                                    artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
                                    masz
                                    szybkie linki do udostępnień.

 POPRZEDNI ARTYKUŁ
                                 POPRZEDNI ARTYKUŁ NASTEPNY ARTYKUŁ
                                NASTEPNY ARTYKUŁ 


 
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
             
            
            