Sprzęt elektroniczny - czy można go zwrócić?

Zakupy dla niektórych osób są przyjemnością. Kupno sprzętu elektronicznego w wielu przypadkach poprzedzone jest sprawdzaniem opinii o nim, porównywaniu parametrów/firm czy wariantów. Dobór odpowiedniego produktu jest bardzo ważny — od niego zwykle oczekuje się co najmniej kilkuletniego działania.

Sprzęt elektroniczny - czy można go zwrócić?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 8 lutego 2023

Co jednak w przypadku, kiedy zakupiony sprzęt nie spełni oczekiwań? Czy będzie możliwość jego bezkosztowego zwrotu? 

Jaki sprzęt elektroniczny można zwrócić?

Przede wszystkim — zwrotu można dokonać, jeśli sprzedaż została dokonana poza siedzibą firmy — jest to zagwarantowane ustawą. Na powiadomienie o odstąpieniu od umowy klient ma 14 dni. Po wykonaniu tego obowiązku powinien odesłać produkty ponosząc koszty przesyłki (o ile nie zostały one zakupione z opcją darmowego zwrotu).

Jak oszczędzać energię?Jak oszczędzać energię?Martyna Kowalska

Niektóre elektromarkety dają opcję zwrotu artykułów zakupionych w e-sklepach poprzez dostarczenie ich do placówek stacjonarnych.

Bardzo ważne jest, to, aby zakupione produkty nie były używane — jeśli noszą jakiekolwiek znaki użytku niestety sprzedawca ma prawo go nie przyjąć.

Kiedy nie można zwracać elektroniki?

Wbrew pozorom — nie zawsze można dokonać zwrotu przedmiotów z działu elektroniki. Po pierwsze — najlepiej przed zakupem potrzebnego artykułu sprawdzić, czy będzie taka możliwość. Najczęściej taką opcję posiadają sklepy internetowe, jednak czasami taka wprowadzona jest również w sklepie stacjonarnym. W takiej placówce jest to, jak się mówi, dobrą wolą sprzedawcy. Może to być także kwestią umowy pomiędzy sprzedającym, a kupującym.

Czy zakup używanego smartfonu to dobry pomysł?Czy zakup używanego smartfonu to dobry pomysł?Michał Górecki

Jest jeszcze jeden przypadek, w którym może nastąpić odmowa dokonania zwrotu. Związana jest z gwarantowanym przez ustawę terminem 14 dni na odstąpienie od umowy. Nie zawsze można skorzystać z takiej opcji, nawet jeśli sprzedawca wyraża zgodę na zwroty. Otóż związane jest to ze sprzętami, na których istnieje możliwość zapisu danych. Zrezygnować można jedynie produktu nowego, nie noszącego śladów użytkowania. Nie można za to oddać takiego, na których zostały wprowadzone jakiekolwiek zmiany, nagrane dane. Uruchomienie takiego przedmiotu równoznaczne jest z decyzją o jego zakupie. 

Nie można zwracać między innymi:

  • telefonów komórkowych
  • kart pamięci
  • dysków
  • dysków zewnętrznych.
  • odpakowanych płyt z grami, aplikacjami, muzyką, nagraniami itp.

Zaznaczyć trzeba również, że artykuły zakupione na raty można zwrócić w odpowiednim, ustalonym przez sklep terminie, a umowę ratalną — wypowiedzieć. Ważne w tym przypadku jest to, aby oddawany sprzęt był nieużywany.

Przed zakupem warto zapoznać się z zasadami, mieć wiedzę kiedy i w jaki sposób można z zakupu. Pozwoli to na uniknięcie zmartwień, czy kosztów związanych z odesłaniem/oddaniem w sklepie produktu, w tym związanych z podróżą (np. benzyną, biletami komunikacyjnymi) i oszczędność czasu. Brak wiedzy na temat zasad zwrotu może powodować konflikty.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!