UOKiK sprawdza zmiany w PayPal
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy PayPal naruszył zbiorowe interesy konsumentów przez jednostronną zmianę umów oraz wprowadzenie nowej opłaty. Wątpliwości regulatora budzi klauzula modyfikacyjna, na mocy której zostały wprowadzone nowe zapisy w regulaminie.
- Michał Górecki
- /
- 19 sierpnia 2021
Zmiany regulaminu w PayPal
O zmianach regulaminu w PayPal pisaliśmy już w Dzienniku Prawnym tutaj. Do sprawy wraca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak się okazało, do regulatora wpłynęło kilka skarg od konsumentów. Dotyczą one nowej opłaty za brak aktywności na koncie w ostatnich 12 miesiącach (maksymalnie 45 zł rocznie). Nowe zasady zostały wprowadzone w grudniu 2020 roku.
UOKiK sprawdzi opłatę w PayPal
O wszczęciu postępowania ws. PayPal poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny. „Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta” – informuje szef urzędu.
Typy bukmacherskie – krok ku wygranejRafał Stępniewski
Regulator zwraca uwagę na fakt, że nie ustalono konkretnych przyczyn, jakie miałyby uprawniać do takich zmian w umowach. Jak wynika z orzecznictwa, klauzule blankietowe lub bardzo ogólne np. uzasadniające zmiany „ważnymi powodami”, są uznawane za niedopuszczalne.
Jak działa klauzula modyfikacyjna?
Opublikowana przez spółkę klauzula modyfikacyjna zakłada, że zmiany zostaną automatycznie zaakceptowane przez użytkownika, o ile ten będzie w dalszym ciągu korzystał z usług luksemburskiej spółki.
Samo wszczęcie postępowania niczego jeszcze nie przesądza. „Postępowanie wyjaśniające ma na celu wstępne ustalenie, czy działania luksemburskiej spółki dotyczące jednostronnych modyfikacji warunków umowy z użytkownikami mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Klauzula modyfikacyjna będzie też analizowana pod kątem ewentualnej abuzywności” – poinformowano w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.