Uwaga na fałszywe faktury Play. Oszuści mogą wyczyścić twoje konto

Oszuści rozsyłają spreparowane faktury udające te wystawione przez operatora Play. Największym zagrożeniem jest załącznik dodawany do maila.

Uwaga na fałszywe faktury Play. Oszuści mogą wyczyścić twoje konto
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 5 czerwca 2020

Zespół CERT Polska ostrzega przed oszustami, którzy wysyłają spreparowane faktury, udające te wystawiane przez Play. Zdaniem ekspertów od cyberbezpieczeństwa największym problemem nie jest treść maila, a załącznik, który ma w sobie zaszyte szkodliwe oprogramowanie. Gdy ściągniemy na swój komputer takie oprogramowanie, oszuści mogą przejąć komputer, dostać się do naszego konta internetowego i ukraść z niego pieniądze.

Jak podaje CERT, ataki te są potwierdzeniem działań, o których zespół ten informował już w maju. Oszuści wykorzystują łatwowierność odbiorców, którzy dają się „uwieść” oszustom.

Najczęściej oszustom zależy na tym, by przejąć komputer w celu uzyskania danych do logowania do konta bankowego. Zwykle oszuści robią wszystko, by odbiorca wiadomości ściągnął zainfekowane oprogramowanie. Czasem przekazują też informacje, które przekierowują do fałszywej strony płatności. Najnowszy atak oparty jest o oprogramowanie Zloader.

CZYTAJ TEŻInternetowe opinie i komentarze. Czy im wierzyć?

Specjaliści radzą, by zignorować maila, który wzbudza nasze podejrzenia. Zawsze można zweryfikować jego prawdziwość w biurze obsługi klienta abonenta.

CERT przypomina, że oszuści wykorzystują markę również innych operatorów. W przypadku fałszywych faktur Orange, do maila dorzucany jest załącznik w formacie XLSM. Załącznik rozsyła trojana bankowego Dana Bot. Przesyła on informacje o ruchu generowanym przez ofiarę.

Co zrobić, jeśli skradziono nam pieniądze z konta?

Jeśli padłeś ofiarą takiego oszustwa, błyskawicznie skontaktuj się z bankiem. Poinformuj konsultanta o próbie oszustwa dokonanego przez sklep. Dodatkowo zastrzeż karty. Jeśli płacisz kartą, zawsze wpisujesz jej numer, a także kod CVV. To cenne dane, z których będą chcieli skorzystać oszuści. Po zastrzeżeniu karty, nie będzie można z niej skorzystać. Wyrobienie nowej karty w miejsce zastrzeżonej zwykle jest realizowane przez bank bezpłatnie, ale dostarczenie „plastiku” zajmuje kilka dni. Zapytaj więc o możliwość wygenerowania karty bez imienia i nazwiska. Wtedy taką kartę będziesz mógł otrzymać w placówce nawet od ręki.

CZYTAJ TEŻ Bezpieczne zakupy w sieci. Jak sprawdzić sklep internetowy?

Reklamacja w banku

Żeby pieniądze wróciły z powrotem na twoje konto, bank musi o tym wiedzieć. Niezbędne będzie więc złożenie reklamacji. Można to zrobić na kilka sposobów: w placówce, mejlem, przez telefon. Jeśli środki zostały ściągnięte bez twojej zgody (bo ktoś wykradł dane twojej karty), koniecznie wskaż dokładną kwotę i datę zrealizowania tej transakcji. Pamiętaj, że im szybciej złożysz reklamację, tym większa szansa na sprawne załatwienie sprawy. Jeśli padłaś ofiarą oszustwa internetowego pamiętaj, że bank może podpowiedzieć ci, co zrobić w takiej sytuacji. Jeśli zapłaciłaś za towar, a on nie został wysłany, warto złożyć skargę do rzecznika finansowego lub do Federacji Konsumentów. Jeśli oszustwo zostało dokonane przez sklep, który ma siedzibę w innym kraju Unii, koniecznie zgłoś ten incydent do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Zawsze warto pójść też na policję albo złożyć zawiadomienie do prokuratury.

Więcej informacji możesz znaleźć w dziale „Bezpieczne zakupy w internecie”

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!