W 2020 roku w Polsce powstaną cztery nowe miasta
1 stycznia 2020 roku na mapie Polski pojawią się cztery nowe miasta — wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania niektórym miejscowościom statusu miasta. Stanie się tak w przypadku dwóch miejscowości w Łódzkiem oraz po jednej w Mazowieckiem i Świętokrzyskiem.

- Anna Malinowska
- /
- 23 lipca 2019
Nowe miasta od 2020 roku
Obecnie wspomniany projekt rozporządzenia znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Z dokumentu wynika, że status miasta od Nowego Roku otrzymać mają Lututów (Łódzkie), Piątek (Łódzkie), Czerwińsk nad Wisłą (Mazowieckie) oraz Klimontów (Świętokrzyskie).
To co łączy wszystkie cztery miejscowości to fakt, że w przeszłości były miastami, niektóre przez kilka stuleci. Wszystkie cztery również straciły swój status w wyniku represji carskich po powstaniu styczniowym. Zgodnie z ukazem z końca lat 60-tych XIX wieku dziesiątki miast w zaborze rosyjskim przekształcano w osady lub wsie.
Co zmieniają prawa miejskie?
Pierwszą zauważalną zmianą są m.in. tablice urzędowe oraz organ wykonawczy gminy – z chwilą nadania praw miejskich dotychczasowy wójt staje się burmistrzem. Nie bez znaczenia są także względy prestiżowe oraz większa skłonność potencjalnych inwestorów do zainteresowania się terenami miejskimi. W miastach łatwiej jest także przeprowadzić proces odrolnienia działek, np. w celu zabudowania ich budownictwem indywidualnym lub przemysłowym.
W ostatnim czasie wymienia się również argumenty sprawiedliwości historycznej, szczególnie w przypadku miejscowości o długich tradycjach miejskich, które zostały przerwane w różnych okolicznościach np. decyzją władz zaborczych.
W jaki sposób można zmienić nazwę ulicy? Mikołaj Frączak
Kiedy miejscowość może stać się miastem?
Według ustawy, aby miejscowość mogła otrzymać prawa miejskie, musi w niej być zameldowanych ponad 2000 osób. Ze względów historycznych dopuszcza się jednak wyjątki, czego przykładem może być np. Wiślica w województwie świętokrzyskim, którą zamieszkuje około 500 osób. Miejscowość otrzymała prawa miejskie w 2018 roku, głównie ze względu na jej znaczenie w historii Polski. Oprócz zabytków sięgających czasów przedpiastowskich, istotny był fakt, że Wiślica była miastem od 1326 roku. Swój status straciła dopiero w 1870 roku na mocy działań rosyjskich władz.
Kto nadaje prawa miejskie?
Innymi przesłankami za nadaniem praw miejskich są współcześnie: zwarta zabudowa miejska a nie zagrodowa oraz struktura gospodarcza, w której przynajmniej 2/3 mieszkańców zatrudniona jest poza rolnictwem. Zgodnie z ustawą z 1990 roku i samorządzie gminnym w kompetencjach Rady Ministrów leży nadanie lub zniesienie statusu miasta, podobnie jak zmiana jego granic.
Czym różni się gmina miejska od miejsko-wiejskiej?
Zgodnie z przyjętymi zasadami większe miasta posiadają w podziale administracyjnym status samodzielnej gminy, obejmującej wyłącznie jego teren – wtedy mówimy o gminach miejskich. Jeśli są one włączone w większą strukturę, stanowią wraz z okolicznymi miejscowościami (sołectwami) gminę miejsko-wiejską.
Twój sąsiad znęca się nad zwierzęciem? Zobacz, co mu grozi! Rafał Stępniewski
Kiedy miastem rządzi burmistrz a kiedy prezydent miasta?
Największe miasta zarządzane są przez prezydenta. Obecnie w Polsce jest ich 107. Zazwyczaj mówimy tu o miejscowościach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, choć są wyjątki jak np. Sopot, który jest miastem prezydenckim, choć zamieszkuje go 36 tys. osób. Co więcej, w przypadku tego miasta mówimy, że jest ono ustanowione na prawach powiatu, co oznacza, że w rękach prezydenta spoczywają także takie same kompetencje, jak w przypadku starostów w powiatach ziemskich.
Mniejsze, zarządzane są przez burmistrza. Jego władza może wykraczać poza teren miasta. Jest tak w przypadku gmin miejsko-wiejskich, w których jest on także organem wykonawczym dla całej jednostki, czyli miasta wraz z okolicznymi sołectwami.
Czy każda miejscowość, która wnioskuje o prawa miejskie otrzyma je?
Nie każda miejscowość wnioskująca o prawa miejskie może liczyć na przychylną decyzję Rady Ministrów. W tym roku negatywnie zaopiniowano wniosek przekształcenia miejscowości Skarbimierz-Osiedle w województwie opolskim, choć było to już drugie podejście władz gminy. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia — układ urbanistyczny miejscowości Skarbimierz-Osiedle opiera się na zabudowie przemysłowej i usługowej. Siatka osadnicza jest mało rozwinięta w stosunku do zabudowy przemysłowej i usługowej. Brak jednoznacznie wyodrębnionego centrum miejscowości. Ponadto, miejscowość nie posiadała wcześniej praw miejskich.
Graficy mają problem z flagą i herbem Polski Mikołaj Frączak
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.