W Warszawie w 2021 zapłacimy więcej za parkowanie. Od stycznia duże zmiany

Od 4 stycznia 2021 r. zmianom ulegną ustalenia odnośnie wysokości opłat za parkowanie w Warszawie. Podrożeje stawka godzinowa i mandaty za nieopłacony postój? Czy godziny płatnego parkowania zostaną wydłużone?  

W Warszawie w 2021 zapłacimy więcej za parkowanie. Od stycznia duże zmiany
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 17 grudnia 2020

Jakie zmiany stref parkowania w Warszawie?

Zapowiadane zmiany wejdą w życie 4 stycznia 2021 r. Wraz z podniesieniem opłat i wydłużeniem czasu płatnego parkowania, w Warszawie pojawią się również nowe Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Za postój będziemy musieli zapłacić na Woli i Pradze-Północ.

Jakie nowe opłaty za parkowanie w Warszawie w 2021?

Informacją, która głównie przykuwa uwagę kierowców ze stolicy, są zmiany w wysokości opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Dla przypomnienia aktualne stawki, które obowiązują do 3 stycznia, wynoszą:

  • 3 zł za pierwszą godzinę postoju,

  • 3,60 zł za drugą,

  • 4,20 za trzecią,

  • 3 zł za czwartą i kolejne godziny postoju.

Zapowiadane podwyżki sprawią, że od 4 stycznia 2021 opłaty wyniosą:

  • 3,90 zł za pierwszą godzinę,

  • 4,60 zł za drugą,

  • 5,50 zł za trzecią

  • 3,90 zł za czwartą i kolejne.

Oznacza to, że opłaty za postój wzrosną średnio o 30%.

Do której godziny jest płatne parkowanie w Warszawie?

Warto również pamiętać, że wydłużeniu ulegnie również czas objęty płatnym parkowaniem. Do tej pory zostawiając samochód w wyznaczonej strefie, za postój musieliśmy zapłacić w godzinach 8:00-18:00. Od stycznia wydłuży się on do godziny 20:00. Oznacza to, że za parkowanie zapłacimy w godzinach 8-20

Decyzja o wydłużeniu czasu parkowania, została podjęta w oparciu o wyniki obserwacji z ostatnich lat. Na ich podstawie stwierdzono, że znaczna część osób, po wyjściu z pracy nie wraca od razu do domu. Duża część właścicieli samochodów zostaje w centrum jeszcze kilka godzin, tak by móc załatwić różne sprawy. To z kolei stanowi problem dla mieszkańców posiadających abonament, ponieważ nie są oni w stanie znaleźć wolnego miejsca w obrębie swojego miejsca zamieszkania.

Jak załatwić abonament na parkowanie w Warszawie?

Abonament mieszkańca uprawnia do parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Żeby go otrzymać, należy spełnić następujące kryteria:

  • trzeba być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN),

  • trzeba być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

Abonament mieszkańca przysługuje każdej osobie zameldowanej na obszarze SPPN. Ważność abonamentu wynosi rok. Obecnie cena abonamentu to 30 zł rocznie. 

Czy ceny abonamentu na parkowanie w Warszawie ulegną zmianie?

Wraz z zapowiadanymi zmianami, opłaty za drugi i każdy kolejny samochód w rodzinie, miały diametralnie wzrosnąć. Zgodnie z planami mieszkańcy, chcąc dodać kolejny samochód do abonamentu, mieliby zapłacić 1200 zł. Pomysł ten nie spodobał się zarówno samym kierowcom, jak i wojewodzie, który unieważnił wspomniany przepis. Co prawda miastu przysługuje prawo by odwołać się od tej decyzji, jednak wiązałoby się to ze wstrzymaniem zmian nawet na kilkanaście miesięcy. 

Mandat za parkowanie bez biletu w Warszawie

Warto przypomnieć,że od 7 września 2020 r. obowiązują nowe stawki za brak opłaconego postoju. Do tej pory Warszawa była znana z jednych z najniższych w Polsce mandatów za brak opłaconego postoju. Za brak ważnego biletu parkingowego trzeba było zapłacić 50 zł. Stawkę tę ustalono w 2003 roku. Niska kara za parkowanie sprawiała, że przez długi czas niektórzy kierowcy unikali płacenia za parkowanie.W związku z tym we wrześniu tego roku, zapadła decyzja o podniesieniu kwoty mandatu do 250 zł.

Jak zapłacić mandat za parkowanie w Warszawie?

W celu opłacenia należności za nieuiszczenie opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, pieniądze należy wpłacać na indywidualne konto dla danej opłaty. Jest ono wskazane nad kodem kreskowym na Dokumencie Opłaty Dodatkowej (DOD). 

W przypadku zagubienia bądź zniszczenia DOD, pieniądze należy wpłacać na poniższy rachunek bankowy Zarządu Dróg Miejskich:

Bank Handlowy S.A. 17 1030 1508 0000 0005 5005 9118

Należność można także wpłacić w tzw. opłatomatach, które znajdują się w siedzibie ZDM (ul. Chmielna 120), oraz w oddziałach terenowych Straży Miejskiej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Od kiedy szczepienia uczniów w szkołach?
covid

Od kiedy szczepienia uczniów w szkołach?

Ministerstwo Edukacji poinformowało już od kiedy będą możliwe szczepienia uczniów w szkołach. Czy jeszcze w tym roku szkolnym takie zabiegi będą mogły być prowadzone w placówkach oświatowych?...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!