Wakacje kredytowe: UOKiK postawił zarzuty trzem bankom

Szef UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów trzem bankom – BNP Paribas, Getin Noble i Bankowi Pocztowemu. Chodzi o uniemożliwienie konsumentom wystąpienia o wakacje kredytowe na wszystkie okresy za pomocą jednego wniosku.

Wakacje kredytowe: UOKiK postawił zarzuty trzem bankom
  • Michał Górecki
  • /
  • 6 września 2022

UOKiK: problemy z wakacjami kredytowymi

Od końca lipca kredytobiorcy mogą skorzystać z ustawowych wakacji kredytowych. Warunkiem jest posiadanie kredytu hipotecznego na własne cele mieszkaniowe w złotych. Procedurom bacznie przygląda się UOKiK.

Biuro Informacji Kredytowej informuje, że do 30 sierpnia takim rozwiązaniem objętych zostało 876 tysięcy kredytów o łącznej wartości 228 miliardów złotych. Wiadomo też, że do tego momentu skorzystało z nich aż 44% uprawnionych. W całej puli mówimy tylko o 0,1% wartości kredytów, których posiadacze mają odnotowane problemy ze spłatą, czyli opóźnienia przekraczające 90 dni.

Skargi na banki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjął do tej pory około 900 skarg. Część z nich wskazywała, że banki mogą na różne sposoby utrudniać skorzystanie z tej możliwości, lub wręcz zniechęcać do wakacji kredytowych. 

W tym przypadku UOKiK zadziałał szybko. Od samego początku istnienia ustawowych wakacji kredytowych wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków. Jak informuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny, regulator na bieżąco występuje do konkretnych banków o usuwanie nieprawidłowości. „Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku, oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – powiedział szef urzędu.

Wakacje kredytowe. UOKiK ma zastrzeżenia do bankówWakacje kredytowe. UOKiK ma zastrzeżenia do bankówMikołaj Frączak


Problem z wnioskowaniem o wakacje, od razu na 8 rat

Zgodnie z przepisami kredytobiorca ma dowolność. Może od razu wpisać na wniosku osiem miesięcy lub składać stopniowo kolejne wnioski o zawieszenie jednej, lub więcej rat. Okazało się, że początkowo wiele banków wymagało osobnego wniosku na każdą ratę. 

Po wezwaniach Prezesa UOKiK zdecydowana większość z nich wycofała się z tej praktyki. Tylko BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy” – poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!