Wakacje kredytowe: UOKiK postawił zarzuty trzem bankom
Szef UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów trzem bankom – BNP Paribas, Getin Noble i Bankowi Pocztowemu. Chodzi o uniemożliwienie konsumentom wystąpienia o wakacje kredytowe na wszystkie okresy za pomocą jednego wniosku.
- Michał Górecki
- /
- 6 września 2022
UOKiK: problemy z wakacjami kredytowymi
Od końca lipca kredytobiorcy mogą skorzystać z ustawowych wakacji kredytowych. Warunkiem jest posiadanie kredytu hipotecznego na własne cele mieszkaniowe w złotych. Procedurom bacznie przygląda się UOKiK.
Biuro Informacji Kredytowej informuje, że do 30 sierpnia takim rozwiązaniem objętych zostało 876 tysięcy kredytów o łącznej wartości 228 miliardów złotych. Wiadomo też, że do tego momentu skorzystało z nich aż 44% uprawnionych. W całej puli mówimy tylko o 0,1% wartości kredytów, których posiadacze mają odnotowane problemy ze spłatą, czyli opóźnienia przekraczające 90 dni.
Skargi na banki
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjął do tej pory około 900 skarg. Część z nich wskazywała, że banki mogą na różne sposoby utrudniać skorzystanie z tej możliwości, lub wręcz zniechęcać do wakacji kredytowych.
W tym przypadku UOKiK zadziałał szybko. Od samego początku istnienia ustawowych wakacji kredytowych wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków. Jak informuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny, regulator na bieżąco występuje do konkretnych banków o usuwanie nieprawidłowości. „Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku, oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – powiedział szef urzędu.
Wakacje kredytowe. UOKiK ma zastrzeżenia do bankówMikołaj Frączak
Problem z wnioskowaniem o wakacje, od razu na 8 rat
Zgodnie z przepisami kredytobiorca ma dowolność. Może od razu wpisać na wniosku osiem miesięcy lub składać stopniowo kolejne wnioski o zawieszenie jednej, lub więcej rat. Okazało się, że początkowo wiele banków wymagało osobnego wniosku na każdą ratę.
„Po wezwaniach Prezesa UOKiK zdecydowana większość z nich wycofała się z tej praktyki. Tylko BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy” – poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.