Ważenie każdego pasażera przed lotem będzie obowiązkowe? Wszystko, by oszczędzić paliwo

Już niedługo przed każdym lotem będziemy musieli się ważyć. Taką wizję przedstawiają eksperci branży lotniczej.

Ważenie każdego pasażera przed lotem będzie obowiązkowe? Wszystko, by oszczędzić paliwo
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 17 kwietnia 2019
Już niedługo przed każdym lotem będziemy musieli się ważyć. Taką wizję przedstawiają eksperci branży lotniczej.
Zdaniem specjalistów taka procedura ma zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów, a także przyczynić się do oszczędności linii lotniczych. Dzisiaj linie lotnicze bazują na wytycznych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, które zakładają, że kobieta waży średnio 66,5 kg, a mężczyzna jest od niej o 18 kg cięższy. 
 

Ile waży pasażer samolotu?

Warto jednak wiedzieć, że to dane średnie. Waga samolotu jest inna w zależności od trasy czy od pory roku.

Nick Braiser, dyrektor operacyjny brytyjskiej firmy Fuel Matrix przekonuje, że ważenie pasażerów przed każdym lotem będzie obowiązkowe. Chodzi o to, by piloci bardzo dokładnie mogli określić, ile paliwa potrzebują i nie zabierali go za dużo. Wszystko po to, aby zaoszczędzić na spalaniu. Im więcej paliwa, tym większy ciężar samolotu i wyższe spalanie.

– Kolejne porty i linie lotnicze zmierzają w kierunku samoobsługowego nadawania bagażu i sytuacji, w której pasażer sam waży bagaż i odpowiada na pytania dotyczące jego zawartości. Nie trzeba zmuszać ludzi do stawania na wagach, ale można zastosować specjalne poduszki w miejscu, w którym staje pasażer, tuż przed samoobsługowym ekranem – mówi Nick Braiser. – Alternatywnym miejscem ważenia pasażerów mógłby być punkt kontroli bezpieczeństwa, a dokładniej skaner całego ciała, który coraz częściej pojawia się na lotniskach.1

Dane miałyby trafiać bezpośrednio do pilotów. Nie byłyby też w żaden sposób gromadzone po zakończeniu lotu.

Czytaj także:

Procedury lotnicze związane z wagą osoby

Procedury lotnicze zakładają, że dziś i tak każdy samolot ważony jest przed wylotem. Nierzadko zdarza się też, że pasażerowie są przesadzani na inne miejsca dla zrównoważenia ciężaru.

Po wdrożeniu rozwiązań proponowanych przez Braisera możliwe byłoby rozmieszczanie ludzi i towarów z dużym wyprzedzeniem.

Ekspert cytowany przez gazetę przekonuje, że dziś samoloty tankują nawet o 0,5 proc. paliwa więcej niż jest to konieczne. Cały sektor lotniczy mógłby na zmianach zaoszczędzić nawet 1 mld dolarów każdego roku. Warto przypomnieć, że już w 2017 roku fińskie linie lotnicze ważyły przed każdym lotem ok. 100 pasażerów. Chodziło o aktualizację danych związanych z obciążeniem. Ważenie było wtedy jednak dobrowolne. Hawajskie linie lotnicze ważyły obowiązkowo wszystkich pasażerów, którzy latali na jednej trasie, z Honolulu do Pago Pago. Takie postępowanie linii lotniczych było jednak ostro krytykowane.

1 wypowiedź cytowana na: fly4free za The Independent

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!