Zmieniasz inspektora ochrony danych? Poinformuj o tym UODO!

Jeśli zmieniasz inspektora danych osobowych, odwołujesz dotychczasowego, a w jego miejsce powołujesz nowego, powinieneś poinformować o tym fakcie Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ile jest czasy na takie zgłoszenie i jakich formalności należy dokonać? Oto kilka przydatnych informacji.

Zmieniasz inspektora ochrony danych? Poinformuj o tym UODO!
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 13 stycznia 2021

Kim jest inspektor ochrony danych

Od czasów wejścia w życie przepisów RODO, w firmach pojawili się inspektorzy do spraw ochrony danych osobowych. Są to na przykład pracownicy działu prawnego wyspecjalizowani w tej materii lub osoby z zewnątrz wspierający nas w tym zakresie na zasadach outsourcingu. To stosunkowo młoda „funkcja” w firmach, więc w wielu przypadkach jest to ta sama osoba od początku obowiązywania przepisów RODO.

Inspektor ochrony danych, to osoba która pełni kluczową rolę, aby nasza firma działała w zgodzie z przepisami Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, które funkcjonuje od wiosny 2018 roku. Ma on obowiązek informowania kierownictwa oraz pracowników o obowiązkach jakie wynikają z przepisów RODO i doradzania w każdym obszarze, w którym pojawi się taka konieczność. Jest także punktem kontaktowym dla Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Słowem, to od niego zależy, czy firma może narazić się na gigantyczne kary jakie przewiduje unijne rozporządzenie za złamanie jego zapisów.

Musi być to osoba posiadająca odpowiednią wiedzę i doświadczenie, a także przede wszystkim cieszyć się zaufaniem przedsiębiorcy, kierownictwa firmy oraz całego zespołu. Co do zasady zobowiązany jest on do współpracy w formie porad, szkoleń i przygotowywania opinii w związku z pytaniami dowolnej osoby z organizacji, która ma kontakt z danymi podlegającymi ochronie.

Zmiana inspektora ochrony danych

Jeśli z jakichś powodów przedsiębiorca decyduje się na zmianę inspektora ochrony danych, powinien o tym fakcie poinformować Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w ciągu 14 dni od zmiany na tym stanowisku.

To ważne biorąc pod uwagę fakt, że w razie jakichkolwiek pytań czy problemów związanych ochroną danych w firmie, Urząd Ochrony Danych w pierwszej kolejności kontaktuje się z wyznaczonym inspektorem.

Właściwym organem, który musimy zawiadomić jest więc Urząd Ochrony Danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2)

Jak zgłosić zmianę inspektora danych?

Zgłoszenie zmiany inspektora danych można dokonać drogą elektroniczną tutaj. Będzie do tego potrzebny profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Aby wniosek był kompletny, należy załączyć do niego skany dokumentów. Po pierwsze, pełnomocnictwa w sprawach administracyjnych opatrzone podpisem elektronicznym osoby, która udziela pełnomocnictwa (oczywiście tylko wtedy kiedy jest to konieczne). Po drugie dowodu wpłaty wniesienia opłaty skarbowej za takie pełnomocnictwo (wysokość opłaty: 17 zł)

Nowy inspektor danych osobowych

Po wykonaniu opisanych na stronie czynności związanych ze zgłoszeniem, prezes UODO powinien je przyjąć. Po wysłaniu dokumentów przedsiębiorca otrzymuje potwierdzenie złożenia zgłoszenia zmiany inspektora ochrony danych

Wyłączając kwestie związane z ustaleniem pełnomocnictwa, wspomniana usługa zgłoszenia zmiany inspektora ochrony danych jest bezpłatna. Wówczas sprawę możemy potraktować jako zamkniętą, a ustawowy obowiązek potraktować jako wypełniony.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!