Zwrot biletów kolejowych. Jakie są możliwości?

rnGrudzień kojarzy się z podróżami. Podczas ich planowania warto mieć świadomość, że życie pełne jest niespodzianek związanych ze zmianą terminu lub nawet odwołania wyjazdu. Czy jest szansa odzyskać środki za bilet, jeśli plany ulegną zmianie? Zanim ruszymy w trasę, warto wiedzieć, jakie są możliwości zwrotu biletów PKP.

Zwrot biletów kolejowych. Jakie są możliwości?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 20 grudnia 2023

Zwrot biletów — czy jest możliwy?

W trakcie planowania podróży kolejowej zawsze istnieje ryzyko, że zmienią się nasze plany lub zdarzy się coś nieprzewidzianego. Czy możliwy jest wówczas zwrot biletów PKP? Odpowiedź brzmi "tak" – istnieje kilka sytuacji, w których podróżny może wykonać zwrot lub wymianę zakupionych biletów. Odwołanie pociągu z przyczyn niezależnych od przewoźnika, opóźnienia, nagła choroba, czy nieprzewidziane okoliczności to tylko niektóre z powodów, poprzez które konsumenci decydują się na rezygnację z wyjazdu i wystąpienie o zwrot środków. Trzeba mieć na uwadze, że warunki i procedury mogą się różnić w zależności od przewoźnika oraz rodzaju biletu. Dobrą praktyką przed wyruszeniem w podróż jest sprawdzenie regulaminu, aby nie zostać zaskoczonym, nie stracić pieniędzy.

Zwrot biletu w kasie na dworcu

Jeśli z jakiegoś powodu nie można odbyć podróży, na którą zostały zakupione bilety w kasie na stacji jednym z rozwiązań jest ich zwrot. Aby to zrobić należy udać się odpowiednio oznaczonego miejsca: obsługującego pasażerów posiadających bilety spółki Intercity, POLREGIO, czy innych, lokalnych przewoźników. Należy dokładnie sprawdzić, jaki przewoźnik wydał bilety oraz gdzie i na jakich warunkach można wykonać tę czynność. Biletów zakupionych w kasie nie można zwrócić przez Internet.

Warto pamiętać, że w przypadku zmiany decyzji bilet, który nie będzie użyty można oddać nie później niż 5 minut do odjazdu pociągu. Oddana kwota będzie pomniejszona, o odstępne (wynoszące od 5 do 20% ceny). 

Organizacyjny rozgardiasz na dworcach w WarszawieOrganizacyjny rozgardiasz na dworcach w Warszawie Małgorzata Łaziuk

Zdarzają się różne sytuacje, także związane z opóźnieniem na kolei. Organizując podróż z przesiadką zwykle planowana jest odpowiednia ilość czasu, aby móc przesiąść się do kolejnego pociągu. Mimo zastosowania wspomnianych środków ostrożności istnieje możliwość, że nie uda się dotrzeć, by móc udać się w dalszą podróż. W takiej sytuacji warto wziąć od konduktora poświadczenie o wystąpieniu opóźnienia oraz o niewykorzystaniu. Oddać lub wymienić bilet można na każdej stacji przewoźnika, nie tylko na tej, na której został nabyty — trzeba stosować się do ograniczeń czasowych nałożonych przez przewoźnika.

Bilety bezpłatnie można wymienić — wtedy nie są pobierane żadne opłaty (za dokument w tej samej cenie, różnicę trzeba dopłacić).

Czy da się zwrócić bilet przez Internet?

Nie każdy dysponuje odpowiednią ilością czasu na wizyty na dworcu, dlatego zakup i zwrot biletów online to bardzo wygodna opcja: tę czynność można wykonać o odpowiadającej konsumentowi godzinie, przy konsultacji z bliskimi, a także — z możliwością wyboru wagonu, przedziału i odpowiadającego miejsca na schemacie graficznym. Co zrobić, gdy plany ulegają zmianie? Osoba, która podjęła decyzję o rezygnacji z wyjazdu może zwrócić w taki sposób zakupiony bilet internetowy w kasie na wybranym przez siebie dworcu oraz na stronie internetowej, na której został kupiony (na przykład lokalnych przewoźników, czy w serwisach pośredniczących w sprzedaży).

Często wymagane jest zalogowanie na konto w portalu lub podanie odpowiednich danych, aby dokonać zwrotu. Na początku należy znaleźć opcję, która pozwala na rezygnację z biletu lub jego wymianę. Trzeba także złożyć wniosek o zwrot środków.W przypadku, gdy w kasie wykonywany jest zwrot biletu zakupionego za pośrednictwem aplikacji lub strony internetowej trzeba posiadać dokument tożsamości — są na nim dane osobowe.

Bilet kolejowy w smarftonie. Co, jeśli wyczerpie się bateria w telefonie?Bilet kolejowy w smarftonie. Co, jeśli wyczerpie się bateria w telefonie?Martyna Kowalska

W przypadku wymiany należy kliknąć odpowiednią opcję. Jest to zadanie proste, a strony internetowe intuicyjne. Nie jest pobierana opłata — wykonując tę czynność nie następuje strata pieniędzy (kiedy połączenie jest droższe trzeba dokonać dopłaty).

Zakup odpowiedniego biletu należy dopasować do swoich umiejętności technicznych, a także do możliwości czasowych. Często wizyta na dworcu, oczekiwanie w kolejce jest bardziej czasochłonne. W okresie okołoświątecznym warto korzystać z możliwości sieci: pozwoli to znaleźć w prosty sposób odpowiednie połączenie, a także śledzić opóźnienia. Należy także pamiętać, że 10 grudnia został wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów, trzeba więc upewnić się, czy dane połączenie istnieje, a dojazd do oczekiwanej miejscowości będzie możliwy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.