1 mld złotych na remonty dróg gminnych i powiatowych

Prezes Rady Ministrów, Mateusz Morawiecki, zaakceptował wykazy remontowych prac na drogach powiatowych i gminnych, które otrzymały finansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach naboru wniosków na rok 2023. Te dodatkowe środki zostały przeznaczone wyłącznie na remonty dróg lokalnych, co pozwoli na wsparcie 1 463 projektów, w tym 421 związanych z drogami powiatowymi oraz 1 042 dotyczących dróg gminnych.

1 mld złotych na remonty dróg gminnych i powiatowych
  • Anna Petynia-Kawa
  • /
  • 21 lipca 2023

Wsparcie dla samorządów na poprawę stanu dróg 

Jest wiele samorządów, które dbają o swoich mieszkańców, starają się poprawiać jakość dróg, bo wiedzą dobrze, że to najlepszy sposób poprawy bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego małych ojczyzn. Dlatego, oprócz dofinansowania do realizacji inwestycji na drogach lokalnych, które zostało zatwierdzone przez premiera w lutym tego roku, kierujemy do samorządów dodatkowe wsparcie wyłącznie na zadania remontowe. Pomagamy władzom samorządowym w całym kraju, niezależnie od barw politycznych, bo dzięki temu największą korzyść uzyskują mieszkańcy, którzy poruszają się na co dzień bezpiecznymi i wygodnymi drogami lokalnymi. Naszym celem jest budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Gminna, powiatowa, wojewódzka czy krajowa? — Jak sprawdzić kategorię dróg publicznychGminna, powiatowa, wojewódzka czy krajowa? — Jak sprawdzić kategorię dróg publicznychMichał Górecki

Dzięki dodatkowemu wsparciu finansowemu, planowany jest remont łącznie 1 660 kilometrów dróg w całym kraju: ponad 700 kilometrów dróg powiatowych oraz niemal 950 kilometrów dróg gminnych. Na dofinansowanie remontów zadań gminnych zostanie przeznaczone 422,4 milionów złotych, natomiast dla zadań powiatowych przewidziano 577,6 milionów złotych.

Pomoc przy realizacji inwestycji poprawiających bezpieczeństwo ruchu na drogach lokalnych jest kierowana do władz samorządowych w całej Polsce. Rządowe wsparcie z RFRD trafia na drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie, dofinansowujemy budowę mostów i obwodnic, a także pomagamy samorządom, które realizują inwestycje polegające na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak budowa przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej czy chodników i dróg dla rowerów. Rządowe wsparcie trafia też na poprawę układu komunikacyjnego miast wojewódzkich – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i jego zadania 

W roku 2023, z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD), przeznaczono 2,65 miliarda złotych na dofinansowanie zadań związanych z drogami gminnymi i powiatowymi, co umożliwiło realizację blisko 1,8 tysiąca inwestycji. Te projekty obejmują budowę, przebudowę oraz modernizację dróg powiatowych i gminnych o łącznej długości prawie 2,8 tysiąca kilometrów.

Strefa zamieszkania i strefa ruchu. Gdzie pieszy ma pierwszeństwo?Strefa zamieszkania i strefa ruchu. Gdzie pieszy ma pierwszeństwo? Jan Wróblewski

Dotychczas, w okresie od 2019 do 2023 roku, dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg otrzymało łącznie 14 tysięcy zadań na drogach gminnych i powiatowych, których łączna długość przekracza 21 tysięcy kilometrów, a wartość przyznanych środków na ten cel wynosi ponad 15 miliardów złotych.

Remonty dróg gminnych i powiatowych 

Dodatkowy składnik, który zostanie dofinansowany z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach naboru wniosków na 2023 rok, to realizacja zadań na drogach gminnych i powiatowych, które mają na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Te inwestycje skupiają się głównie na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów oraz peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów. Listy rekomendowanych zadań zostały już opracowane w ramach ogłoszonego przez wojewodów naboru i zostały przekazane do zatwierdzenia przez Prezesa Rady Ministrów.

Czy gmina może zabrać część działki na drogę?Czy gmina może zabrać część działki na drogę? Jakub Stasak

Na realizację zadań na drogach gminnych i powiatowych, które mają na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, przeznaczono 1 miliard złotych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!