21 mln połączeń na numer alarmowy 112
Ponad 21 milionów połączeń przychodzących odebrali pracownicy 17 centrów powiadamiania ratunkowego działających w naszym kraju. Średnia liczba odbieranych połączeń przychodzących na dziennej zmianie przez jednego operatora wynosi 142. Statystycznie, nieco spokojniej jest na nockach – średnio 83 połączenia przychodzące.
- Michał Górecki
- /
- 11 lutego 2022
Telefony na straż kierowane na 112
11.02 – to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Jak pisaliśmy już w Dzienniku Prawnym, w 2021 roku doszło do ważnej zmiany w systemie ratunkowym. Oprócz zgłoszeń z numerów 112 i 997, Centra Powiadamiania Ratunkowego zaczęły obsługiwać także telefon alarmowy straży pożarnej 998. Dzięki temu udaje się eliminować sporo zgłoszeń fałszywych lub nieuzasadnionych.
Ważna zmiana ws. numeru alarmowego 998Michał Górecki
Ile osób dzwoni na 112?
MSWiA podaje, że w Polsce działa obecnie 17 centrów powiadamiania ratunkowego. Po jednym w każdym województwie. Wyjątkiem jest województwo mazowieckie, gdzie działają dwa centra w Warszawie oraz w Radomiu. Obecnie CPR obsługują połączenia kierowane na trzy numery alarmowe 112, 997 oraz 998. We wszystkich centrach pracuje obecnie przeszło 1,1 tysiąca osób.
W ubiegłym roku we wszystkich siedemnastu CPR-ach odebrano ponad 21 mln połączeń przychodzących. Co ciekawe, to o prawie 250 tys. zgłoszeń mniej niż w 2020 roku. Na każdego operatora zatrudnionego w centrach przypadało średnio 1265 połączeń każdego miesiąca.
Najwięcej połączeń na numery 112, 997 oraz 998 zostało zainicjowanych w lipcu – były to ponad 2 mln. Na dalszych pozycjach znalazł się czerwiec oraz grudzień (w obu miesiącach prawie 1,9 mln).
Ile średnio czeka się na połączenie z nr 112?
Według statystyk Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, średni czas oczekiwania na odebranie połączenia wynosił w 2021 roku 9,89 sekundy. Najwięcej połączeń nawiązywano zazwyczaj między godzinami 10:00 a 20:00. Najbardziej pracowitymi dniami w CPR są piątki i soboty.
Niezasadne zgłoszenia na numer alarmowy
Dane za 2021 rok pokazują że ponad 1/3 połączeń (prawie 36%) na numer 112 to zgłoszenia niezasadne, niewymagające interwencji służb. „Odsetek takich zgłoszeń, w porównaniu z rokiem 2020, zmniejszył się o niespełna 2,3 proc.” — informuje MSWiA.
Najwięcej połączeń alarmowych odebrali pracownicy w katowickim CPR – było to przeszło 2,4 mln zgłoszeń. Na drugim miejscu znalazł się Poznań (1,96 mln) oraz Radom (1,93 mln). Najczęstsze zgłoszenia związane były ze zdarzeniami w komunikacji drogowej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.