5 najczęstszych błędów podczas wideokonferencji

Wszyscy uczymy się funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Wideokonferencje skutecznie wyparły w dobie pandemii tradycyjne spotkania. Rozmowy rekrutacyjne, zebrania działowe, negocjacje handlowe i wiele innych relacji przeniosło się do internetu. Zapytaliśmy managerów, rekruterów oraz handlowców o najczęstsze i najbardziej irytujące błędy, jakie popełniamy w trakcie spotkań wideo.

5 najczęstszych błędów podczas wideokonferencji
  • Michał Górecki
  • /
  • 24 listopada 2020

1. Punktualne łączenie zamiast logowania przed czasem

To jeden z pierwszych problemów, jaki był zgłaszany w związku z organizacją wirtualnych spotkań na początku pandemii. Wiele osób traktowało początek rozmowy wyznaczony np. na godzinę 10:00 jako moment kliknięcia na link aktywujący wideokonferencję lub logowanie do systemu. Jak radzi pan Wojciech, specjalista od HR w jednej z dużych firm, najlepiej zalogować się do spotkania na 5-10 minut przed jego rozpoczęciem. Nieoczekiwane problemy z kamerką, mikrofonem czy połączeniem często opóźniają faktyczne rozpoczęcie rozmów o cenne minuty. Do tego dochodzi stres i nerwy, które nie służą nikomu – podkreślił.

Są firmy i instytucje, które do swoich procedur dopisały już punkt regulujący tę kwestię np. „w przypadku spotkań on-line wynikających z pracy zdalnej lub delegacji wymagane jest logowanie do komunikatora na 10 minut przed wyznaczoną godziną spotkania” — czytamy w wewnętrznych zaleceniach jednego z urzędów.

PlayStation 5 na rynku wtórnym – nawet dwukrotna przebitkaPlayStation 5 na rynku wtórnym – nawet dwukrotna przebitkaMikołaj Frączak

2. Jakie tło do wideorozmowy?

Półka z książkami za plecami ekspertów była już obiektem żartów, choć zupełnie niesłusznie. Zdaniem ekspertów od wizerunku to bezpieczny „pomysł” na tło do rozmów na komunikatorze. Pamiętać jednak należy, by znajdowała się ona w odpowiedniej odległości. Rozmowy wideo mogą mieć czasem bardzo dobrą jakość, a grzbiety książek z tytułami mogą odciągać uwagę osoby znajdującej się po drugiej stronie łącza. Dobrym pomysłem są także stonowane kolory ścian, czy drewniane elementy wystroju wnętrza.

Najgorsze co można zrobić, to uczestniczyć w wideorozmowie na tle okna czy innego źródła światła. Wówczas nasza twarz bardziej przypomina czarną, nieidentyfikowalną plamę, a przecież nie o to chodzi. Warto pamiętać by otoczenie było utrzymane w porządku. Złym pomysłem jest występowanie na tle ściany, na której znajduje się lustro.

3. Nie mówisz – wyłączaj mikrofon

Jednym z najczęściej powtarzanym zdaniem przez nauczycieli prowadzących lekcje zdalne, jest „wyłączamy mikrofony”. Zgodnie z zasadami dobrej rozmowy, szczególnie jeśli uczestniczy w niej więcej niż dwie osoby jest wyłączanie mikrofonu. Po pierwsze ogranicza powstawanie efektu echa, które zniekształca dźwięk i pogarsza jego jakość, po drugie zabezpiecza nas przez niepożądanymi dźwiękami – np. płaczu dziecka w sąsiednim pokoju czy głośnego śmiechu współlokatora.

Ta sama zasada może dotyczyć kamery w przypadku dużych spotkań zagrożonych zerwaniem połączenia np. przez słabą jakość internetu. W ten sposób odciążamy łącza. Włączamy kamerę wtedy, kiedy zabieramy głos.

Dlaczego w Polsce nie powinno być zerowych stóp procentowych?Dlaczego w Polsce nie powinno być zerowych stóp procentowych? Mateusz Banaszak

4. Jak ubrać się do wideorozmowy

U góry koszula, krawat i marynarka, na dole dresy – memy z takimi uczestnikami wideorozmów swego czasu podbijały internet. Coś w tym jest – główna zasada – należy pamiętać „ile” nas widać. Nie ma co jednak przesadzać z elegancją podczas spotkań home-office. Pełny garnitur i koszula z krawatem podczas rozmowy w wyraźnie domowej scenerii wygląda sztucznie. Rozmawiając z domu, można pozwolić sobie na pewną swobodę – oczywiście bez przesady. Rozmowa z szefem czy klientem w wyciągniętym t-shircie może zostać odebrana za przejaw lekceważenia rozmówcy oraz źle wygląda na ekranie.

Należy unikać ubrań z drobnymi wzorami i kratką, które mogą „migać” na ekranie naszego rozmówcy. To zasada znana z telewizji. Po drugie, dobrze jest wybierać stonowane kolory.

5. Spójrz czasem w obiektyw

Wiele osób przez całą rozmowę patrzy na obraz pozostałych uczestników rozmowy, przez co z uwagi na położenie obiektywu, każdy wygląda tak, jakby spoglądał w dół. Jeśli chcemy zaakcentować jakiś element wypowiedzi, spójrzmy bezpośrednio w „oko kamerki”. Wyglądamy wówczas bardzo naturalnie i podprogowo wysyłamy silniejszy przekaz. Nawet jeśli wydaje nam się, że tracimy kontakt wzrokowy z rozmówcą. Spokojnie – tylko nam się tak wydaje.

Warto też pamiętać, by nie uciekać wzrokiem na boki. Nie można siedzieć także zbyt blisko kamery – rzutuje to na jakości, a niedoskonała optyka może niekorzystnie  zniekształcić rysy twarzy. Nie nachylajmy się więc nad ekranem. Usiądźmy wygodnie przed komputerem, zachowując jednocześnie dystans od obiektywu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!