Auchan i Carrefour wykorzystują dostawców, w tym rolników, wprowadzając dodatkowe opłaty?

Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie dwa postępowania wyjaśniające. Zastrzeżenia budzą niektóre opłaty pobierane przez sieci handlowe od swoich kontrahentów.

Auchan i Carrefour wykorzystują dostawców, w tym rolników, wprowadzając dodatkowe opłaty?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 30 maja 2022

    Dostawcy produktów rolno-spożywczych

    Trwa weryfikacja usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. — Polegają one na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń mających związek z procesem sprzedaży towarów. Mogą one dotyczyć m.in. marketingu oraz zagadnień logistycznych, a sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju tzw. opłaty okołosprzedażowe — przekazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dodając: - Zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska. Przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto, zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców, może być określany w niejasny sposób.

    Jakie zabawki kupować, skoro połowa z nich jest dla dzieci niebezpieczna?Jakie zabawki kupować, skoro połowa z nich jest dla dzieci niebezpieczna?Monika Świetlińska

    Prezes UOKiK Tomasz Chrósny wszczął postępowania wyjaśniające, by dokładnie sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych.

    - Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz. To kontynuacja naszych działań dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców. Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek – zaznacza Tomasz Chróstny.

    Jaka kara?

    UOKiK podkreśla, że postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. — Jeśli w ich trakcie okaże się, że sprawdzane praktyki mogą być nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska. Właścicielom sieci handlowych może wówczas grozić kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu — wyjaśnia urząd.

    Biedronka uruchomiła mobilną aplikację. Czy zrewolucjonizuje zakupy?Biedronka uruchomiła mobilną aplikację. Czy zrewolucjonizuje zakupy?Anna Malinowska

    Za podobne praktyki karę 76 mln zł zapłaciła spółka Eurocash.

    Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
    Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

    Security Magazine

    Czy ten artykuł był przydatny?

    Newsletter

    Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!