Co robić, by na drogach nie ginęli motocykliści?

10 października WHO poinformowało, że prawie 30% wszystkich zgonów w wypadkach drogowych dotyczy motocyklistów, kierujących motorowerami, skuterami czy rowerami elektrycznymi. Liczba ta stale rośnie. W związku z tym wydało wytyczne, jak walczyć z plagą śmiertelnych wypadków drogowych i obrażeń z udziałem motocykli i innych jednośladów.

Co robić, by na drogach nie ginęli motocykliści?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 12 października 2022

“Podręcznik bezpieczeństwa drogowego dla decydentów i praktyków” opracowany przez Światową Organizację Zdrowia zawiera wytyczne dotyczące zasad opracowywania bezpieczniejszych dróg, zapewniania bezpieczniejszej mobilności dla wszystkich użytkowników dróg, normy bezpieczeństwa pojazdów oraz działania mające na celu poprawę reagowania w sytuacjach awaryjnych na wypadki. Zawiera też opisy przypadków z wielu krajów o niskich i średnich dochodach. 

Prawo do aktualizacji?

- Motocykle dominują na drogach w wielu krajach o niskich i średnich dochodach, gdzie dochodzi do dziewięciu na dziesięć ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Niezwykle ważne jest, aby wszystkie odpowiednie władze wprowadziły przepisy, ramy i działania mające na celu zmniejszenie liczby zgonów i obrażeń z udziałem dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych oraz zapewnienie, że motocykliści i inni niechronieni użytkownicy dróg nie są narażeni na niebezpieczną ekspozycję  – powiedział dr Nhan Tran, dyrektor ds. bezpieczeństwa i mobilności w WHO.

Jak zgłosić potrzebę wytyczenia nowego przejścia dla pieszych?Jak zgłosić potrzebę wytyczenia nowego przejścia dla pieszych?Anna Malinowska

Do najbardziej ryzykownych sytuacji dochodzi, kiedy kierowcy nie noszą kasków, przekraczają prędkość, nadużywają alkoholu, mają niesprzyjające warunki drogowe,  nie mają ochrony przed innym pojazdem podczas wypadku oraz gdy brak jest bezpiecznej infrastruktury dla pojazdów, które prowadzą, w tym słabe nawierzchnie drogowe i zagrożenia drogowe. 

Gdzie najwięcej zgonów?

W regionie Azji Południowo-Wschodniej zgony z udziałem jednośladów silnikowych stanowią 43% wszystkich zgonów w ruchu drogowym. W Tajlandii i Kambodży śmiertelne motocykle stanowiły 73% i 74% wszystkich zgonów na drogach w 2016 roku. 

Młodzi w wieku 15-34 lat odpowiadają za ponad 60% wszystkich zgonów związanych z jedno- i trzykołowymi pojazdami mechanicznymi w krajach o niskich dochodach.

- Opracowanie zostało zaprezentowane podczas Globalnego Regionalnego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Dialogu na temat Bezpieczeństwa Motocykli, które odbyło się w Azjatyckim Banku Rozwoju w Manili na Filipinach. Wydarzenie miało na celu zachęcenie do zaangażowania i rozwiązania kryzysu bezpieczeństwa drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem krajów, w których motocykl jest dominującym środkiem transportu drogowego — przekazuje WHO.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!