Coraz chętniej wysyłamy pisma do urzędów przez internet

Tradycyjny, papierowy obieg dokumentów, powoli odchodzi do historii. Trwająca pandemia jednak przyspieszyła ten proces. Jak wynika z rządowych danych, od początku roku do 11 maja Polacy wysłali przez internet prawie 786 tys. elektronicznych pism ogólnych. Codziennie, w ten sposób do urzędników trafia około 6 tys. takich dokumentów.

Coraz chętniej wysyłamy pisma do urzędów przez internet
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 17 maja 2021

Jakie pisma urzędowe można wysłać przez internet?

Cyfryzacja polskich urzędów wiele zmieniła. Systematycznie powiększa się katalog spraw, które można załatwiać bez wychodzenia z domu. Jedną z takich sytuacji jest konieczność wysłania oficjalnego pisma ogólnego do wybranej instytucji np. urzędu gminy czy starostwa powiatowego.

Wśród pism, które możemy przygotować i przesłać siedząc w kapciach w salonie, są m.in. pytania do urzędu, zażalenia, wyjaśnienia, podania, a także wniosek. Aby to zrobić, wystarczy skorzystać z tzw. e-usługi „Wyślij pismo ogólne”, która dostępna jest pod tym linkiem.  Pamiętajmy, że tego typu usługi są firmowane przez sam rząd i znajdują się pod oficjalną domeną gov.pl.

Pisma urzędowe bez wychodzenia z domu

Z pewnością elektroniczna usługa „Wyślij pismo ogólne” jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań w cyfrowym świecie administracji publicznej i samorządowej.

„Dzięki niej można załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy w wielu instytucjach — ministerstwach, urzędach gminy, czy urzędach skarbowych” – wyjaśnia sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów minister Marek Zagórski.

Kiedy wizyta w urzędzie jest zbędna?

Aby korzystać z dobrodziejstw związanych z elektronicznymi usługami, dzięki którym nie musimy planować sporej części wizyt w urzędzie, potrzebujemy aktywowania bezpłatnego Profilu Zaufanego, który pełni rolę cyfrowej przepustki i identyfikatora naszej tożsamości. Dzięki temu nie ma niebezpieczeństwa, że ktoś zrobi nam głupi dowcip i wyśle jakąkolwiek korespondencję urzędową w naszym imieniu.

Jak często Polacy wysyłają pisma urzędowe przez internet?

Pandemia przyspieszyła wiele usług związanych ze zdalnym załatwianiem jakichkolwiek spraw, co pokazuje np. popularność składania wniosków o świadczenie „Rodzina 500 Plus” drogą elektroniczną, czy e-wizyty w ZUS. Jak się okazuje, bardzo popularnym rozwiązaniem jest wspomniane wysyłanie pism ogólnych do urzędów za pośrednictwem własnego laptopa połączonego z globalną siecią.

Wg oficjalnych statystyk Kancelarii Prezesa Rady Ministrów od 1 stycznia do 11 maja z takiego rozwiązania skorzystano 785.963 razy. W ten sposób udało się zaoszczędzić co najmniej tyle samo kartek papieru czy kopert.


Najpopularniejszym miesiącem pod tym względem okazał się marzec, na który przypadał szczyt trzeciej fali pandemii. Tylko wtedy wysłano 194.381 pism przez internet – to mniej więcej tyle ile wynosi liczba mieszkańców Kielc.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!