COVID-19: Czy w tym roku będzie Black Friday?

Odwołane mistrzostwa Europy w piłce nożnej, igrzyska olimpijskie, tysiące wydarzeń kulturalnych. Zamiast tego mamy ogłaszany w kolejnych częściach świata lockdown i wzrastającą liczbę zakażeń koronawirusem. Trudno oczekiwać by w tym roku cokolwiek odbyło się zgodnie z planem – amerykanie nie mają wątpliwości – święto wyprzedaży „Black Friday” albo ucieknie do sieci, albo będzie rozciągnięte na całe tygodnie. Tradycyjnej formy – nie będzie.

COVID-19: Czy w tym roku będzie Black Friday?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 3 listopada 2020

Kiedy Black Friday 2020?

Zgodnie ze starą amerykańską tradycją handlową „Black Friday” czyli doroczne święto wyprzedaży, uważane za początek okresu przedświątecznego przypada w ostatni piątek listopada. W tym roku to 27 listopada. Jednak aby już teraz zdać sobie sprawę, że tegoroczny „czarny piątek” nie będzie miał nic wspólnego z dotychczasowymi, przypomnijmy sobie obrazki jakie towarzyszyły nam co roku tego dnia. Tłumy ludzi przed wejściem do sklepu, czasem przepychanki a także długie kolejki do kas. Trudno sobie wyobrazić by w czasach reżimu sanitarnego i rosnącej liczby zachorowań można było sobie na to pozwolić.

W Stanach Zjednoczonych coraz większa rzesza ekspertów od marketingu radzi by „Black Friday” zamienić w „Black November”, który będzie obejmował kilka tygodni. Pozwoli to na rozładowanie tłumu. Tradycyjny „czarny piątek” można zorganizować co najwyżej w sieci. E-commerce od początku pandemii rozwija się tam dość gwałtownie, a końcówka listopada może być dla niego kolejnym czasem logistycznej próby – zarówno dla sklepów jak i firm kurierskich.

Jak przygotować się na Black Friday, by nie zwariować?Jak przygotować się na Black Friday, by nie zwariować?Anna Malinowska

Black Friday 2020 a pandemia

„Black Friday” stał się popularny także w Europie. Również w Polsce kolejne sieci sklepów oraz pojedyncze punkty handlowe coraz chętniej organizowały wokół tego hasła końcówkę listopada. Co prawda skala przecen raczej nie równała się tej zza oceanu, jednak nie zmienia to faktu, że nasi rodacy polubili tę zapożyczoną z Ameryki tradycję.

Przeglądając archiwalne oferty wielu sklepów, ubiegłoroczna „czarnopiątkowa” oferta dotyczyła zarówno sprzedaży stacjonarnej jak i internetowej. W tym roku zdecydowana większość sklepów będzie musiała zaangażować się w handel w sieci. Tym bardziej, że w obliczu wzrostu zachorowań nie można wykluczyć, że rząd wprowadzi w kraju kolejne obostrzenia. Cały czas istnieje także groźba wprowadzenia nad Wisłą kolejnego lockdownu. W ten sposób internetowy „czarny piątek” lub „czarny listopad” mogą być nie tylko jedną z akcji wyprzedażowych ale również ratunkiem dla wyników sprzedaży wielu sklepów.

Reklamacja dotyczy także wyprzedaży typu Black Friday i Cyber MondayReklamacja dotyczy także wyprzedaży typu Black Friday i Cyber Monday -

Black Friday 2020 w Polsce

KUPON RABATOWY

Nie ma wątpliwości, że koronawirus nie tylko ogranicza możliwości przemieszczania się i spędzania wolnego czasu. Tysiące gospodarstw domowych już odczuły skutki wywołanego przez pandemię spowolnienia gospodarczego. W takich okolicznościach, trudno oczekiwać, że Polacy chętnie będą wydawali pieniądze, nawet na przecenione towary bądź usługi. Zdaniem niektórych, tegoroczny budżet świąteczny (i okołoświąteczny) w wielu rodzinach będzie zdecydowanie niższy niż w latach ubiegłych. To kolejne zmartwienie dla sklepów, dla których akcja „Black Friday”, nawet przeprowadzona w sieci może nie przynieść spodziewanych rezultatów. Z drugiej strony wszystko zależy od skali przecen. Atrakcyjne obniżki mogą zadziałać pod warunkiem, że klient poczuje wyraźną korzyść dla siebie i sięgnie np. do oszczędności wychodząc z założenia że „taniej już nie będzie”.

Okazje Black Friday 2020

Może się okazać, że w tym roku z powodu pandemii oraz słabych wyników sprzedażowych wielu sklepów tegoroczny „czarny piątek”, lub jak kto woli „czarny” listopad bądź grudzień będą okazją do nadrobienia strat. Makroekonomiści od lat zwracają uwagę, że ostatni miesiąc roku zawsze „dźwiga” sprzedaż detaliczną i pozwala na poprawę rocznych wyników. W tym roku, ze względu na specyfikę pandemii, trudno być pewnym czegokolwiek. Sklepy świadome uszczuplonych budżetów oraz ostrożności konsumenckiej Polaków będą rywalizowały na wielu płaszczyznach. Można się spodziewać większych zniżek w przypadku sprzedaży łączonej – np. większe rabaty przy zakupie kilku towarów np. wg modelu „trzeci produkt gratis”, „drugi produkt 50% taniej” etc. Z pewnością premiowane będą bardziej zakupy dokonywane w internecie. Według niektórych prognoz, mimo wszystko, może być to rekordowy czas dla e-commerce.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!