Czy numer BDO należy umieścić na papierze firmowym?

Od 2018 roku obowiązują przepisy, na mocy których wielu przedsiębiorców musiało dokonać wpisu do Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Marszałek województwa, dokonując wpisu takiego podmiotu, nadaje mu indywidualny, dziewięciocyfrowy numer rejestrowy BDO. Jak właściwie posługiwać się tym numerem i czy powinniśmy umieszczać go na papierze firmowym? Wykładnia przepisów nie jest jednoznaczna.

Czy numer BDO należy umieścić na papierze firmowym?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 1 lipca 2020

Na czym polega obowiązek umieszczania numeru BDO?

Nowe przepisy zawsze rodzą wiele pytań. Na początek wyjaśnijmy bowiem czemu służy numer BDO. Jego nadrzędnym celem jest usprawnienie i ułatwienie działań organów administracji państwowej, samorządów oraz inspekcji ochrony środowiska w zakresie kontroli przestrzegania zapisów ustawy o odpadach z 2012 roku. Według ankiet, większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z konieczności troski o środowisko naturalne, a deklaracje działań w tym zakresie nie są jedynie zabiegiem marketingowym czy CSR-owym. Niestety w tym zakresie, oprócz deklaracji i działań własnych należy brać pod uwagę przepisy, które regulują gospodarkę odpadami w szerszym, krajowym kontekście.

Zgodnie z prawem obowiązkowi umieszczania numeru rejestrowego podelegają przedsiębiorcy, którzy m.in. wprowadzają na rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie lub akumulatory oraz pojazdy, a także produkty w opakowaniach, opony czy oleje smarowe. Te same przepisy dotyczą także producentów, importerów oraz wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań. Niestety prawo nie precyzuje, czy taki numer powinien znaleźć się na papierze firmowym. Na oficjalnej stronie dotyczącej BDO możemy przeczytać, że numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów. To szeroka kategoria obejmująca takie dokumenty jak karta przekazania odpadów czy karta ewidencji odpadów. Spokojnie możemy umieścić w niej również fakturę VAT, paragon fiskalny, różnego rodzaju sprawozdania a także umowy kupna-sprzedaży.

Czy umieszczać BDO na papierze firmowym?

Zgodnie z oficjalnymi informacjami, numer BDO nie musi znajdować się na dokumentach kadrowych i związanych np. z działaniem biura firmy czy codziennej korespondencji. Numeru rejestrowego nie potrzebuje od nas także np. urząd skarbowy. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w trosce o pozostanie w zgodzie z przepisami umieścić raz na zawsze BDO w stopce na papierze firmowym czy pieczątce obok takich danych jak NIP, REGON. Po pierwsze zwalnia nas to z obowiązku każdorazowej analizy, czy dany dokument wystawiany przez nasze przedsiębiorstwo powinien zawierać BDO czy nie. Z drugiej daje jasny sygnał do kontrahentów i otoczenia biznesowego, że na serio traktujemy obowiązujące przepisy, w tym również te, związane z ochroną środowiska naturalnego.

Z tego powodu, wiele kancelarii prawnych zaleca, by taki numer umieścić nie tylko na papierze firmowym, ale również na wszelkiego rodzaju dokumentach, w tym także cyfrowych umieszczanych na stronie internetowej firmy.

W której części stopki umieści numer BDO?

Z uwagi na różne przepisy, stopki niektórych firm, a w szczególności spółek wydają się przesycone informacjami – logo, dane teleadresowe, NIP, REGON czy dane rejestrowe plus kapitał zakładowy sprawiają, że dolna część papieru firmowego przypomina napisy końcowe hollywoodzkich produkcji. Na szczęście prawo nie daje wytycznych co do wielkości, koloru czy rodzaju czcionki zastosowanej na tego typu dokumentach. Wszelkie informacje powinny być jedynie czytelne, ale nie muszą rzucać się w oczy. Numer BDO można umieścić np. obok danych NIP i REGON. Dziewięć cyfr nie zajmie nam dużo miejsca, a zminimalizuje ryzyko ewentualnych kar wynikających z niewywiązania się z obowiązku nałożonego przez prawo.

Nie ma jednak obowiązku umieszczania takiej informacji na przykład na wizytówce firmowej, która zgodnie z zaleceniami powinna ograniczać treści do niezbędnego minimum informacyjnego. Zdarzają się jednak przypadki przesadnej skrupulatności, która w tym przypadku nie jest uzasadniona.  

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!