fb

Czy operator sieci komórkowej może podnieść rachunki przez inflację?

W sieci pojawiają się informacje o klauzulach waloryzacyjnych, które wprowadzają kolejni operatorzy telefonii komórkowej. Czy z miesiąca na miesiąc operator sieci może podnieść rachunki przez inflację? Odpowiadamy.

Czy operator sieci komórkowej może podnieść rachunki przez inflację?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 1 sierpnia 2022

Klauzula waloryzacyjna – o co chodzi?

Operatorzy do umów z klientami coraz częściej dodają adnotację, że w związku z rosnącymi kosztami spowodowanymi przez rozpędzoną inflację, mają prawo podnieść miesięczne opłaty. Tego typu klauzula jest przez prawo całkowicie dozwolona. Urząd Komunikacji Elektronicznej zwraca jednak uwagę, by ewentualne podwyżki były sprawiedliwe. To znaczy, że nie może być sytuacji, w której nasz rachunek wzrośnie skokowo w niedający się racjonalnie uzasadnić sposób. 

Fakt. Telekomy nie podnoszą cen swoich usług zbyt często. Na przestrzeni lat mamy raczej do czynienia ze spadkiem ceny jednostkowej GB danych czy minuty połączenia, których i tak dzisiaj nikt nie liczy w związku z ofertami no limit. Dwucyfrowa inflacja nie może jednak przejść bez echa, stąd nie powinien dziwić fakt, że firmy telekomunikacyjne starają się zabezpieczyć swój interes.

Inflacja i rynek. Konsumenci znów zwracają uwagę na słowo „promocja”Inflacja i rynek. Konsumenci znów zwracają uwagę na słowo „promocja”Anna Malinowska

Nie ma klauzuli, nie ma podwyżki

Większość klientów, którzy podpisali umowy np. wiosną br. lub wcześniej, takiej klauzuli raczej nie posiada. To oznacza, że każda zmiana wysokości abonamentu, wyceny pakietów danych czy usług etc. może być pretekstem do… przedterminowego rozwiązania umowy z takim operatorem. Pamiętajmy – brak klauzuli waloryzacyjnej ogranicza całkowicie możliwości operatora w kwestii ceny. Mało tego, w trakcie trwania umowy, nikt do podpisania takiego aneksu zmusić nas nie może. W takiej sytuacji skutki inflacji są ryzykiem, które całkowicie obciąża dostawcę usług telekomunikacyjnych.

Można się jednak spodziewać, że w sytuacji dużej niepewności w sferze makroekonomii, w przypadku nowych lub przedłużanych umów, klauzule waloryzacyjne staną się na długo stałym punktem umowy. To kolejny skutek szalejącej inflacji, która zdaniem ekonomistów pozostanie na wysokim poziomie jeszcze przez kilkanaście miesięcy.

 

UKE a klauzule waloryzacyjnej

Urząd Komunikacji Elektronicznej zapowiedział, że bacznie będzie przyglądał się klauzulom wprowadzanym do umów. Regulator zaznacza, że chodzi mu nie o zakazanie takich zapisów, ale o zasady, według których ewentualne podwyżki rachunków mogą nastąpić. Jeśli firma telekomunikacyjna dobrze uzasadni konieczność podwyżki, a jej skala nie będzie budziła zastrzeżeń, wszystko odbędzie się zgodnie z prawem – wynika z komentarza urzędu. 

Co do zasady, możliwe jest stosowanie klauzul waloryzacyjnych, jednak muszą one być jasne, dokładne i umożliwiać konsumentowi rozeznanie się w tym, jak będzie się zmieniać cena już w momencie zawierania umowy. Ponadto, wskaźnik waloryzacji musi być obiektywny” – tłumaczy UKE. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Policja rekrutuje kontrterrorystów
Policja

Policja rekrutuje kontrterrorystów

Komenda Główna Policji zachęca do wstąpienia w szeregi kontrterrorystów – czytamy na stronie internetowej stróżów prawa. Przy tej okazji publikuje film (zamieszczamy go poniżej) oraz wywiad...
Konkurs na Polski Produkt Przyszłości
Ciekawostki

Konkurs na Polski Produkt Przyszłości

Jeszcze tylko kilka dni pozostało chętnym firmom do zgłoszenia się do konkursu „Polski Produkt Przyszłości” – przypomina Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Co zrobić by ze swoimi produktami...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!