fb

Inflacja i rynek. Konsumenci znów zwracają uwagę na słowo „promocja”

Zdaniem ekonomistów do dwucyfrowej inflacji musimy się przyzwyczaić. A skoro tak, wszelkiego rodzaju promocje, czy obniżki cen są dla konsumentów na wagę złota. Nie ma się czemu dziwić. Tylko 18% Polaków przyznało, że inflacja nie zmieniła ich zwyczajów zakupowych – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Inflacja i rynek. Konsumenci znów zwracają uwagę na słowo „promocja”
  • Anna Malinowska
  • /
  • 25 lipca 2022

Inflacja zmienia zachowanie konsumentów

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, mniej niż co piąty konsument (18%) uważa, że inflacja nie wpłynęła na zmianę jego zakupowych przyzwyczajeń. Ta grupa respondentów kupuje to, co zawsze. W dodatku w tych samych sklepach. 

Co dziesiąty konsument wiernym klientem

Zaledwie 11% badanych przyznaje, że bardzo lubi sklep, w którym na co dzień robi zakupy. Ta grupa konsumentów przyznaje, że nie zmieni swoich zwyczajów, nawet jeśli w innym sklepie będą lepsze promocje. To oznacza, że punkty handlowe, które potrafią budować relacje ze swoimi klientami, mogą, nawet w dobie galopującej inflacji, liczyć na lojalność co dziesiątego z nich. Dotyczy to np. sklepów osiedlowych lub wiejskich, gdzie odsetek stałych klientów może być wyższy. 

Co się dzieje z wynikami sprzedaży detalicznej? Sprawdzają się czarne prognozy?Co się dzieje z wynikami sprzedaży detalicznej? Sprawdzają się czarne prognozy?Mikołaj Frączak


Rośnie grupa poszukiwaczy promocji

Trzeba jednak przyznać, że znacznie większą rzeszę klientów stanowią ci, którzy aktywnie szukają promocji. Według badania ARC to aż 39% konsumentów. Co trzeci (31%) dokładnie porównuje ceny w różnych sklepach i kupuje tam, gdzie taniej. 

Niestety, aż 27% Polaków przyznało w ankiecie, że w czasach inflacji kupuje mniej. 19% deklaruje, że rzadziej decyduje się na zakupy. 

Konsumenci w dobie inflacji

Jak zauważa w komentarzu do przytoczonego badania dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, „W dobie ciągle wzrastających cen produktów konsumenci wyraźnie szukają możliwości zaoszczędzenia. Jedną z najczęściej stosowanych przez nich praktyk jest wybieranie produktów, które są aktualnie w promocji” – twierdzi ekspert. Zauważa on, że konsument, który „poluje” wyłącznie na produkty promocyjne odzwyczaja się od dotychczasowych relacji z daną marką. W jego ocenie promocja musi być czymś wyjątkowym i okresowym. M.in dlatego są producenci, którzy decydują się na stworzenie osobnej linii produktów z niższą ceną. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!