Czy roszczenia związane z błędami medycznymi ma ramy czasowe? Gdzie zgłaszać takie sytuacje?
W dzisiejszym środowisku opieki zdrowotnej zaufanie pacjentów do pracowników zawodów medycznych jest bardzo ważne. Zgłaszanie błędów odgrywa istotną rolę w budowaniu uczciwego i bezpiecznego systemu medycznego. To nie tylko prawo pacjentów, lecz także środek wpływający na rozwój standardów opieki zdrowotnej. Poprzez zgłoszenia błędów lekarskich pacjenci nie tylko bronią swoich praw, ale aktywnie przyczyniają się do ulepszania systemu, w którym bezpieczeństwo i dobro pacjenta są priorytetem.
- Małgorzata Łaziuk
- /
- 27 listopada 2023
Czy roszczenia związane z błędami ulegają przedawnieniu?
Sprawy związane z błędami medycznymi są złożone. Istnieje kilka terminów, o których trzeba pamiętać. W Polsce roszczenia podlegają przedawnieniu. Obecnie, zgodnie z przepisami termin na jego złożenie wynosi 3 lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie. Może to być na przykład moment, gdy pacjent zorientował się w skutkach błędu, otrzymał diagnozę lub pojawiły się informacje o zaniedbaniu ze strony personelu medycznego. Dotyczy to dorosłych; gdy osobą poszkodowaną będzie dziecko inaczej jest to liczone. Informację o wystąpieniu takich przypadków można przekazać do 20 lat od ich wystąpienia.
Naruszenie tajemnicy lekarskiej i działania naruszające godność pacjenta Małgorzata Łaziuk
W przypadku nieletnich termin przedawnienia zaczyna biec od momentu, gdy dziecko osiągnie pełnoletność, przedawnia się nie wcześniej niż dwa lata po ukończeniu osiemnastu lat.
Gdzie zgłaszać incydenty medyczne?
W Polskim systemie ochrony zdrowia, pacjenci mają możliwość zgłaszania błędów medycznych i lekarskich oraz incydentów, które miały miejsce w trakcie leczenia. Warto wiedzieć, gdzie szukać pomocy!
Jeśli doszło do błędu medycznego, na początku niezbędne jest bezpośrednie zgłoszenie incydentu w placówce, w której miał miejsce (szpital, przychodnia i itp.). Personel lub dyrekcja powinni udzielić informacji na temat procedur zgłaszania, oferować wsparcie w celu wyjaśnienia sytuacji. Powinni też dokładać wszelkich starań, by podobne wydarzenia nie miały miejsca.
Pacjenci mogą składać też złożyć skargę w Regionalnym Oddziale NFZ. Jest to istotne źródło informacji dla systemu monitorowania jakości usług medycznych.
Prawa pacjentów są nagminnie łamaneDamian Jemioło
Kolejnymi miejscami, w których pacjent może otrzymać pomoc, zgłosić błąd medyczny są Okręgowe Izby Lekarskie. Monitorują one postępowanie lekarzy i innych zawodów medycznych, chroniąc pacjentów. Jeśli pacjent podejrzewa przestępstwo, nielegalne działania, może zgłosić sprawę do prokuratury i na policję.
Osoby poszkodowane mogą też uzyskać pomoc w specjalistycznych kancelariach odszkodowawczych lub prawniczych, które pomagają w dochodzeniu roszczeń.
Możliwości działania w takich sprawach ma również Rzecznik Praw Pacjenta. Jest niezależny organ, który reprezentuje interesy pacjentów. Można zgłaszać błędy medyczne i składać skargi dotyczące opieki zdrowotnej. Działa na rzecz ochrony praw pacjentów i podejmuje działania mające na celu rozwiązanie problemów zgłaszanych przez pacjentów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.