Czy zmieni się wzór drogowskazów na polskich drogach?

W kilku miejscach na polskich drogach pojawia się tzw. oznakowanie eksperymentalne. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) testuje w ten sposób nowy sposób oznakowania m.in. zjazdów oraz objazdów z tras szybkiego ruchu. Czy zmieni się wzór drogowskazów na polskich drogach?

Czy zmieni się wzór drogowskazów na polskich drogach?
  • Michał Górecki
  • /
  • 23 lutego 2021

Oznakowanie zjazdów na autostradach

W ostatnich latach na polskiej mapie drogowej przybyło autostrad i dróg ekspresowych. Drogowcy chcą w sposób bardziej czytelny oznaczać m.in. zjazdy z tych tras, tak aby zminimalizować ryzyko przeoczenia wyjazdu w wybranym kierunku przez kierowców. Z tego powodu przybywa miejsc, w których testowane jest tzw. oznakowanie eksperymentalne. Nie wprowadza ono rewolucji. Polska czcionka stosowana na drogowskazach, jest bardzo czytelna więc nie ma potrzeby jej zmiany. Warto jednak pochylić się nad sposobami lepszego oznakowania zjazdów, tym bardziej że „przeoczenie” jednego, może znacząco wydłużyć czas podróży. 

Jak tłumaczy GDDKiA: „Wprowadzenie oznakowania eksperymentalnego ma na celu zwiększenie czytelności i intuicyjności oznakowania oraz uczynienie go bardziej nowoczesnym. Projekt zakłada również poprawę bezpieczeństwa ruchu i komfortu podróżowania. Znaki, odbiegające nieco od dotychczasowych, mają stanowić ewolucyjną zmianę oznakowania standardowego, stworzoną w oparciu o opinie przesyłane przez użytkowników dróg i analizy GDDKiA” — napisano w lutowym komunikacie dyrekcji.

Gdzie oznakowanie eksperymentalne?

Jak informuje GDDKiA, w ostatnim czasie oznakowanie eksperymentalne pojawiło się m.in. na autostradzie A1 Toruń-Włocławek, na niektórych dojazdach do bramek autostrad A4 (Karwiany, Żenica) i A2 (Żdżary, Stryków), a także na wybranych odcinkach autostrad A2 oraz A1 (obwodnica Częstochowy).

Czym się różni wypadek drogowy od kolizjiCzym się różni wypadek drogowy od kolizjiMichał Górecki

Oznakowanie eksperymentalne a prawo

Warunki techniczne, jakie muszą spełnić stosowane w Polsce znaki drogowe, są ściśle określone przez prawo. Zatem każda zmiana w tej materii musi być zaakceptowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Co pół roku resort infrastruktury sprawdza także, czy stosowane oznakowanie (zarówno standardowe jak i eksperymentalne) spełnia zapisane w przepisach wymogi.

Nowości w oznakowaniu dróg

Testowane rozwiązania zawierają pewne drobne różnice, które zdecydowanie zwiększają czytelność drogowskazów. Przykładem może być stosowanie piktogramu węzła drogowego wraz z jego numerem, co z pewnością ułatwi orientację kierowców, a także ujednolicenie rozmiaru tablic węzłowych dla autostrad i dróg ekspresowych.

Innym przykładem jest wprowadzenie większych tablic „przeddrogowskazowych” z oznaczeniem odległości do węzła, do którego się zbliżamy. Dodatkowo, trzykrotnie przed początkiem pasa wyłączania znajdują się tablice z informacją o odległości 300, 200, 100 metrów. Jak wyjaśnia GDDKiA, takie rozwiązanie spotykane było wyłącznie w przypadku autostrad, teraz sprawdzane jest także na ekspresówkach. 

Patrząc na projekty samych drogowskazów, zauważamy bardziej czytelne rozmieszczenie informacji, dzięki którym możemy szybciej zorientować się w organizacji ruchu i kierunkach na najbliższym węźle. Szczegółowe projekty oznakowania eksperymentalnego dla autostrad i dróg ekspresowych można znaleźć tutaj.

Strefy Czystego Transportu nie dla LPG?Strefy Czystego Transportu nie dla LPG? Jan Wróblewski

Nowe oznakowanie objazdów

Podróżując po kraju łatwo natknąć się na prace budowlane, czy remonty, które wymagają wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu oraz objazdów. GDDKiA testuje nowy sposób oznakowania takich miejsc, by ułatwić orientację kierowcy i skierować go na właściwą drogę.

Kiedy zmiany w drogowskazach?

Jak wynika z komunikatu GDDKiA, w połowie września ub.r. w resorcie infrastruktury rozpoczęły się prace legislacyjne, których celem ma być nowelizacja przepisów regulujących kwestie związane ze znakami i sygnałami drogowymi, oraz warunkami technicznymi, jakie muszą one spełnić.

Jeszcze w lutym GDDKiA planuje zamieścić na swoich stronach internetowych ankietę, w której kierowcy będą mogli wyrazić swoją opinię na temat oznakowania eksperymentalnego. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!