Epokowa zmiana. Tunel na Zakopiance otwarty

Tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu. To ponad 2 km obiekt inżynierski, który był długo oczekiwany przez kierowców, który przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej.

Epokowa zmiana. Tunel na Zakopiance otwarty
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 13 listopada 2022

Ważna inwestycja

Tunel został otwarty 12 listopada. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił wówczas, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry.

– To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka — Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa — kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy. To nie ostatnia inwestycja w Małopolsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu in zaznaczył, że w wielu miejscach w Polsce realizowane są nowoczesne inwestycje drogowe. – To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne i jeden z wielu tuneli, które powstają, chociażby na trasie S3, na S19, czy w Świnoujściu. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – powiedział. 

– Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń. Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu – powiedział przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Jacek Wasik.

Więcej o Zakopiance

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe.

PKP Intercity ogłosiło największy przetarg w swojej historiiPKP Intercity ogłosiło największy przetarg w swojej historiiMichał Górecki

W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Środki Unii Europejskiej

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień — Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2,55 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE 1,3 mld zł.

Zakopianka i S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią Zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce.Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym 12 listopada do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa — Skomielna Biała.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Odkryj nowinki ze świata technologicznego!
firma

Odkryj nowinki ze świata technologicznego!

Postęp technologiczny pędzi niezwykle szybko, co powoduje niemałe komplikacje. Trudno jest bowiem podążać za wszystkimi przemianami w tej dziedzinie. Niemniej jednak nie da się zaprzeczyć, że...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!