Epokowa zmiana. Tunel na Zakopiance otwarty

Tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu. To ponad 2 km obiekt inżynierski, który był długo oczekiwany przez kierowców, który przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej.

Epokowa zmiana. Tunel na Zakopiance otwarty
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 13 listopada 2022

Ważna inwestycja

Tunel został otwarty 12 listopada. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił wówczas, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry.

– To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka — Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa — kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy. To nie ostatnia inwestycja w Małopolsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu in zaznaczył, że w wielu miejscach w Polsce realizowane są nowoczesne inwestycje drogowe. – To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne i jeden z wielu tuneli, które powstają, chociażby na trasie S3, na S19, czy w Świnoujściu. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – powiedział. 

– Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń. Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu – powiedział przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Jacek Wasik.

Więcej o Zakopiance

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe.

PKP Intercity ogłosiło największy przetarg w swojej historiiPKP Intercity ogłosiło największy przetarg w swojej historiiMichał Górecki

W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Środki Unii Europejskiej

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień — Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2,55 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE 1,3 mld zł.

Zakopianka i S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią Zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce.Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym 12 listopada do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa — Skomielna Biała.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.