Gdzie powstaną strefy czystego transportu?
Strefy czystego transportu będą obowiązkowe tylko w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu. Pozostałe gminy będą miały wybór – wynika z projektu zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Właśnie zakończyły się jego konsultacje społeczne w tej sprawie

- Martyna Kowalska
- /
- 19 lutego 2021
Zmiany w ustawie o elektromobilności
Resort klimatu i środowiska przekazał projekt zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych do Komitetu ds. Europejskich. Tym samym, jak informuje ministerstwo, dobiegł końca etap uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych proponowanych zmian w prawie.
Ministerstwo zaznacza, że przeanalizowało wniesione uwagi oraz zmodyfikowano projekt tak, „aby ostateczna wersja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych była jak najbliższa oczekiwaniom społecznym oraz organizacji branżowych” — poinformowano w komunikacie resortu klimatu. Jednym z zagadnień, nad którymi pochylili się autorzy projektu są tzw. strefy czystego transportu.
Gdzie powstaną strefy czystego transportu?
Obecnie w projekcie ustawy zawarto propozycję nowych przepisów, na mocy których będą powstawały tzw. strefy czystego transportu. Mają być one obowiązkowe wyłącznie w miastach, w których mieszka więcej niż 100 tys. mieszkańców, oraz w których całoroczne pomiary wykazują przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2). W przypadku pozostałych gmin, takie rozwiązanie będzie miało charakter dobrowolny, zależny od decyzji władz samorządowych.
Jak dbać o przestrzeń wspólną? Rafał Stępniewski
Do takich stref będą mogły wjechać jedynie auta elektryczne, napędzane wodorem oraz gazem ziemnym. Do przepisu dołączono jednak szeroki katalog wyłączeń m.in. dla floty policji, ABW, CBA, SOP, Służby Więziennej, pojazdów sanitarnych i innych.
Planowane opłaty za wjazd do strefy czystego transportu
Zgodnie z projektem ustawy opłata z wjazd do takiej strefy, nie powinna być wyższa niż 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej oraz 500 zł dla abonamentu. Opłata miałaby być pobierana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i przeznaczona na ściśle określony cel np. oznakowanie strefy, zakup bezemisyjnych autobusów lub tramwajów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.