COVID-19 uderzył w transport kolejowy

Nie tylko transport pasażerski, ale również towarowy ucierpiały w wyniku trwającej pandemii COVID-19 – wynika z najnowszego raportu Urzędu Transportu Kolejowego. W przypadku przewozu osób, po rekordowym 2019 roku, spadki w pracy przewozowej sięgnęły 42%.

COVID-19 uderzył w transport kolejowy
  • Michał Górecki
  • /
  • 19 lutego 2021

Przewozy kolejowe w czasie pandemii

Wyniki za styczeń i luty podobnie, jak w innych branżach nie zapowiadały niczego złego. W dwóch pierwszych miesiącach zanotowano nawet wyższą liczbę pasażerów niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Załamanie pojawiło się w marcu, czyli w miesiącu, w którym odnotowano pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem w Polsce oraz wprowadzono pierwsze ograniczenia. Liczba pasażerów wyniosła wówczas 17,8 mln w porównaniu z 28,2 mln rok wcześniej. Największe tąpnięcie widać w danych za kwiecień, kiedy podróż koleją wybrało jedynie 6,1 mln pasażerów, czyli ponad czterokrotnie mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej (26,5 mln). Był to jednocześnie najgorszy miesiąc od wielu lat dla polskich przewoźników kolejowych.

W kolejnych miesiącach nie zanotowano już tak niskiego odczytu, choć spadki podczas drugiej fali pandemii w listopadzie i grudniu 2020 roku również były zauważalne.

Ile jest aut elektrycznych w Polsce?Ile jest aut elektrycznych w Polsce?Martyna Kowalska

Liczba pociągów w czasie pandemii

W czasie pandemii spadła także liczba uruchamianych pociągów. Tutaj również największy spadek odnotowano w kwietniu, kiedy parametr ten spadł ze 140 tys. do zaledwie 95,6 tys. Od września do grudnia 2020 roku liczba pociągów utrzymywała się już na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie rok wcześniej.

Przewozy towarowe koleją w czasie pandemii

W sposób oczywisty sytuacja w transporcie towarowym na kolei była lepsza niż w przewozach pasażerskich. I choć mogłoby się wydawać, że pandemiczna sytuacja wymusi na logistyce częstsze korzystanie z oferty kolei, również i w tym obszarze w 2020 roku odnotowano spadek przewiezionej masy towarów. W tym przypadku było to -5,6%.

Dobrym wynikiem może pochwalić się transport intermodalny. Wzrastało także znaczenie Polski jako kraju tranzytowego w przewozach między Chinami a Europą Zachodnią. Korzystaliśmy także z faktu, że znajdujemy się na trasie dwóch ważnych dla europejskiej gospodarki korytarzy: wschód-zachód (Morze Północne – Morze Bałtyckie) oraz północ-południe (Bałtyk-Adriatyk).

Chcesz zostać kierowcą zawodowym? Będą zmiany w przepisach!Chcesz zostać kierowcą zawodowym? Będą zmiany w przepisach! Michał Górecki

Wzrost punktualności na kolei

W sposób oczywisty, ograniczenie oferty przewozowej na kolei w 2020 roku wpłynęło na poprawę przepustowości linii. Przełożyło się to na czasy przejazdu. Odnotowano także większą punktualność pociągów towarowych. „Było to nieprzewidzianym, ale pozytywnym skutkiem pandemii koronawirusa” — czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego. To szczególnie ważny parametr w ocenie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego.

Raport o sytuacji na kolei 2020

Najnowszy raport o sytuacji na kolei w ubiegłym roku, wraz z kompletnymi danymi dotyczącymi parametrów tego transportu można znaleźć na stronie Urzędu Transportu Kolejowego pod tym adresem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!