Hyundai, ambitne plany azjatyckiego giganta w zakresie ekologicznych rozwiązań

Europejscy producenci samochodów są obecnie bardziej  skupieni na rozwiązaniach elektrycznych  niż na kwestiach związanych z ogniwami paliwowymi. Hyundai chce równolegle rozwijać obie technologie. „Wreszcie mamy szansę stać się liderami w branży, a nie tylko uczestnikami rynku. Powinniśmy skorzystać z okazji. ” Autorem tych słów jest prezydent  Korei Południowej Moon Jae-in, który chce, aby jego kraj posiadał 10% udziału w globalnym rynku samochodów elektrycznych do 2030 r.

Hyundai, ambitne plany azjatyckiego giganta w zakresie ekologicznych rozwiązań
  • Jacek Szczęsny
  • /
  • 22 lipca 2020

Z blisko 47 miliardów euro, które południowokoreańskie firmy zainwestują w technologie samochodowe w ciągu najbliższych dziesięciu lat, Hyundai deklaruje, że zamierza wydać około 35 miliardów euro na rozwiązania w zakresie mobilności. Do 2025 roku marka Hyundai zakłada wprowadzić na rynek globalny 16 modeli BEV ( battery electric vehicale ).

W Korei Południowej oczekuje się, że duża część tych pieniędzy zostanie zainwestowana w rozwój pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Rząd postrzega wodór jako zielony i perspektywiczny rodzaj paliwa. W ten sposób można stać się nie tylko światowym graczem w branży motoryzacyjnej, ale także dostawcą zielonej energii, twierdzą eksperci.

Według założeń grupy Hyundai w 2025 ma zostać osiągnięty poziom 1,67 miliona sprzedanych zelektryfikowanych pojazdów, z czego ponad 560 000 to samochody elektryczne oparte na nowej platformie E-GMP, podobnej do Volkswagena MEB ( silnik ułożony z tyłu, tak aby przesunięty środek ciężkości był dodatkowym atutem dla prowadzącego )

Jednak E-GMP ma jedną istotną przewagę nad MEB: jest oparty na systemie „wysokiego” ładowania (800 V). Dzięki temu możliwe są realizacje pojazdów z akumulatorami o dużych pojemnościach z krótszymi, niż obecnie, czasami ładowania. Gdyby jeszcze przy tej okazji Hyundai zdołał wprowadzić w swoich pojazdach moce powyżej 200 kW bez przekraczania przedziału cenowego, zyskałby znaczącą przewagę rynkowa.

16 modeli z elektrycznym napędem do 2025 roku

Panos Kefelakis, zastępca dyrektora generalnego ds. Produktu w Hyundai Motor Europe, zapowiadana, że seria 16 modeli BEV znacznie poszerzy ofertę koncernu. „Planujemy wprowadzi na rynek bardzo zróżnicowane modele elektryczne, które są większe, ale także i mniejsze od naszych sztandarowych modeli Kona i Ioniq”, mówi Kefelakis.

Hyundai chce zelektryfikować nie tylko limuzyny i SUV-y. Trwają prace nad w pełni elektrycznym, samobieżnym samochodem, przeznaczonym do usług wspólnych przejazdów. Jako autonomiczna platforma mobilności przypomina takie koncepcje, jak Rinspeed Snap lub e-palette Toyoty. Plany dotyczące wodorowych ogniw paliwowych są jednak znacznie bardziej konkretne niż w przypadku pojazdu samobieżnego.

Czy rozwiązania „wodorowe” mają zalety?

Producent ogłosił, że niebawem zobaczymy kolejny samochód z technologią wodorową. Póki co stawia na model z serii Nexo, który powoli zdobywa sobie rynek amerykański, a konkretnie kalifornijski, gdzie znajduje się rozwinięta sieć stacji tankowania. Warto przy tej okazji wspomnieć, że ładowanie ciekłym wodorem nie jest o wiele dłuższe tradycyjne tankowanie.

Eksperci porównali koszty eksploatacji aut o dwóch różnych napędach. Z analiz wynika, że przy zasięgach do 350 km taniej jest podróżować typowym elektrykiem, natomiast ogniwa paliwowe zyskują na opłacalności przy odległościach powyżej 500 km.

Zgodnie z zapowiedziami producenta do 2025 roku na rynek zostanie wprowadzonych dziesięć samochodów dostawczych, ciężarowych na ogniwa paliwowe. Zapotrzebowanie na ciężarówki” H2” w Europie już jest, w tym roku pierwsze 50 ciężarówek Hyundai H2 Xcient zbudowanych w Korei zostanie wdrożonych do pracy w Szwajcarii, docelowo ma ich być aż 1600.

Wierzymy, że ogniwo paliwowe ( FCEV ) może stać się czymś w rodzaju oleju napędowego przyszłości, podczas, gdy BEV raczej zastąpi silnik benzynowy”, mówi Kefelakis, jednakże, aby ta prognoza się urzeczywistniła, pozostaje jeszcze wiele do zrobienia w dziedzinie infrastruktury wodorowej. W ubiegłym roku Hyundai nawiązał współpracę ze spółką Hydrospider, powstałą z inicjatywy liderów „zielonych energii” w Szwajcarii ( Alpiq oraz H2 Energy ). Hydrospider będzie wytwarzał zielony wodór, magazynował go i dostarczał na stacje paliw.

Partnerstwo między Hyundai Hydrogen Mobility i Hydrospider pozwoli na stworzenie ekosystemu dla ekonomicznych i ekologicznych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Poprzez biznesowe zaangażowanie w ten projekt Hyundai po raz kolejny udowadnia swoje zaangażowanie w rozwój innowacji i środowisko”- podkreśla In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy w Hyundai Motor.

W Polsce, w ramach ekologicznych oferty, Hyundai koncentruje się na sprzedaży hybryd i „elektryków”. Kona i IONIQ, sztandarowe marki koncernu, mają naprawdę wiele do zaoferowania i należą do najlepiej ocenianych modeli w swojej klasie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Jakie są kary dla pracowników?
Praca

Jakie są kary dla pracowników?

Kodek pracy reguluje m.in. kwestie kar dla pracowników od pracodawcy. Ta najlżejsza to upomnienie ustne lub pisemne. Co jeszcze może czekać niezdyscyplinowanego pracownika?...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!