Importujemy coraz starsze samochody. Padł rekord!

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego „Samar” informuje o nowym niechlubnym rekordzie na rynku używanych samochodów. W sierpniu 2021 roku padł nowy rekord średniego wieku aut z drugiej ręki, jakie sprowadzamy z zagranicy. To najgorszy wynik od 21 lat, czyli odkąd CEPiK gromadzi takie dane!

Importujemy coraz starsze samochody. Padł rekord!
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 22 września 2021

Średni wiek sprowadzanych samochodów

Jak wylicza IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, od momentu wejścia Polski do UE, czyli 1 maja 2004 roku do 31 sierpnia 2021 sprowadziliśmy do kraju 17.791.821 pojazdów. Niestety, jak pokazują statystyki, ściągamy nad Wisłę coraz bardziej leciwe samochody. 

Dla porównania w lipcu 2004 roku średni wiek sprowadzanych aut wynosił 11,85 lat. Rekord ten nie był pobijany przez kilkanaście lat, aż do listopada 2020 roku, kiedy średnia ta wynosiła 11,89 lat. Od tego momentu średnia wieku aut ściąganych do Polski stale rosła, dochodząc w sierpniu br. do poziomu 12,1 lat (!).

W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznychW połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznychAnna Malinowska

Prawo a wiek sprowadzanych aut?

Jak zauważa SAMAR w swojej informacji prasowej „dane archiwalne wskazują, że o wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian”. Kluczową datą jest styczeń 2002 roku, kiedy oficjalnie zniesiono zakaz importowania pojazdów starszych niż 10 lat. Wówczas średnia wieku samochodów gwałtownie wzrosła, szybko osiągając poziom 11 lat. Przypomnijmy, przed wspomnianą zmianą prawa, średnia ta wynosiła 8 lat. 

We wrześniu 2002 r. doszło do kolejnej zmiany przepisów, które tym razem zakazywały importowania samochodów z normą gorszą niż EURO2. Wówczas obostrzenie to dotyczyło aut stosunkowo młodych, bo wyprodukowanych przed 1996 rokiem. Średnia wieku samochodów natychmiast spadła poniżej… 6,5 roku. Kiedy w maju 2004 roku weszliśmy do UE, zlikwidowano wszelkie bariery na wewnętrznym rynku (także aut używanych) i średnia wieku natychmiast wystrzeliła, zatrzymując się na wspomnianym poziomie 11,86 lat już 2 miesiące po wstąpieniu do Unii. 

Na swojej stronie internetowej IBRM Samar wymienia jeszcze kilka takich przykładów, kiedy przepisy wyraźnie odbijały się na statystykach. Część czytelników pamięta pomysły wprowadzenia podatku ekologicznego wg „wzoru Barszcza”, czy zmian w sposobie wyliczania akcyzy. 

Kiedy sprowadzaliśmy najwięcej samochodów? 

Rekord w liczbie sprowadzanych aut odnotowano w grudniu 2016 roku, kiedy na decyzje o zakupie auta z drugiej ręki mocno wpływały zapowiedzi zmian przepisów ws. podatku akcyzowego. Sprowadzono wówczas ponad 100 tys. aut. Ten rekord, póki co wydaje się niezagrożony. Zastanawiające jest jednak to, że wówczas mimo masowego importu wieloletnie rekordy wieku aut nie zostały pobite. Dzieje się to jednak teraz, w dobie galopującej inflacji. Warto pamiętać, że ceny aut używanych również się zmieniają na niekorzyść konsumentów, a ta tendencja może się pogłębiać.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Czym jest program VAT UE CBR?
podatki

Czym jest program VAT UE CBR?

Polska współuczestniczy w pilotażu projektu VAT UE CBR, czyli Cross-Border Rulings. Jego główną rolą jest pomoc podatnikom VAT w odnalezieniu się w złożonych przepisach różnych krajów członkowskich...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!