fb

W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował dane na temat liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych oraz miejsc, gdzie można je naładować. Niestety, w blisko połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych, a elektromobilność praktycznie nie istnieje. 

W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych
  • Anna Malinowska
  • /
  • 26 sierpnia 2021

Ile stacji ładowania działa w Polsce?

Według danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), które przeanalizował IBRM Samar, 31 lipca 2021 roku w Polsce działały 1.274 stacje ładowania dysponujące łącznie 1.559 ładowarkami. Co prawda łączna liczba punktów ładowania elektryka to 3.013, jednak nie wszystkie stacje są ogólnodostępne. Z danych UDT wynika, że status ogólnodostępnej stacji posiada 979 obiektów z 1.167 ładowarkami i 2.306 punktami ładowania. 

Niewykluczone, że w Polsce działają stacje, które dopiero czekają na odbiór w UDT, lub ich właściciele przekazali do rejestru dane obciążone błędami. I właśnie z tego może wynikać pewna rozbieżność, jaką obserwujemy między oficjalnymi statystykami, a danymi z aplikacji PlugShare, której plusem jest pokazywanie ładowarek dostępnych dla kierowców elektryków w danych godzinach – wyjaśnia instytut.

Pierwszy miesiąc programu „Mój elektryk”. Ile złożono wniosków?Pierwszy miesiąc programu „Mój elektryk”. Ile złożono wniosków?Anna Malinowska

Ile elektryków na polskich drogach?

IBRM Samar bazując na informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) podał, że wg stanu na 31 lipca 2021 roku po Polskich drogach jeździło 30.058 aut z wtyczką czyli zarówno aut typowo elektrycznych (BEV) jaki i hybryd plug-in (PHEV). Aut zasilanych wyłącznie energią elektryczną, czyli samochodów „na zielonych tablicach” było tego dnia 13.625. SAMAR wyliczył, że na jeden punkt ładownia przypada średnio 5,9 pojazdu na prąd. 

Dysproporcje w elektromobilności

Jak pokazuje mapa opublikowana przez SAMAR, Polska jest krajem ogromnych dysproporcji w dziedzinie elektromobilności. Na 380 powiatów na mapie administracyjnej, prawie połowa z nich (183) nie posiada ani jednego ogólnodostępnego punktu ładownia. Co ciekawe, aż 20 powiatów w naszym kraju nie ma także żadnego zarejestrowanego auta elektrycznego (BEV).

Jak zauważa IBRM Samar najlepszą infrastrukturę dla właścicieli aut z wtyczką mają miasta wojewódzkie, oraz powiaty blisko autostrad A1 oraz A4. Najgorzej sytuacja wygląda na południowym wschodzie i północnym zachodzie kraju. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Kiedy 14. emerytura 2022?
Emerytura

Kiedy 14. emerytura 2022?

14. emerytura 2022 nie zostanie wypłacona jak rok temu w listopadzie, a w sierpniu – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Według szacunków resortu, w tym roku na...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!