W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował dane na temat liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych oraz miejsc, gdzie można je naładować. Niestety, w blisko połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych, a elektromobilność praktycznie nie istnieje. 

W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych
  • Anna Malinowska
  • /
  • 26 sierpnia 2021

Ile stacji ładowania działa w Polsce?

Według danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), które przeanalizował IBRM Samar, 31 lipca 2021 roku w Polsce działały 1.274 stacje ładowania dysponujące łącznie 1.559 ładowarkami. Co prawda łączna liczba punktów ładowania elektryka to 3.013, jednak nie wszystkie stacje są ogólnodostępne. Z danych UDT wynika, że status ogólnodostępnej stacji posiada 979 obiektów z 1.167 ładowarkami i 2.306 punktami ładowania. 

Niewykluczone, że w Polsce działają stacje, które dopiero czekają na odbiór w UDT, lub ich właściciele przekazali do rejestru dane obciążone błędami. I właśnie z tego może wynikać pewna rozbieżność, jaką obserwujemy między oficjalnymi statystykami, a danymi z aplikacji PlugShare, której plusem jest pokazywanie ładowarek dostępnych dla kierowców elektryków w danych godzinach – wyjaśnia instytut.

Pierwszy miesiąc programu „Mój elektryk”. Ile złożono wniosków?Pierwszy miesiąc programu „Mój elektryk”. Ile złożono wniosków?Anna Malinowska

Ile elektryków na polskich drogach?

IBRM Samar bazując na informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) podał, że wg stanu na 31 lipca 2021 roku po Polskich drogach jeździło 30.058 aut z wtyczką czyli zarówno aut typowo elektrycznych (BEV) jaki i hybryd plug-in (PHEV). Aut zasilanych wyłącznie energią elektryczną, czyli samochodów „na zielonych tablicach” było tego dnia 13.625. SAMAR wyliczył, że na jeden punkt ładownia przypada średnio 5,9 pojazdu na prąd. 

Dysproporcje w elektromobilności

Jak pokazuje mapa opublikowana przez SAMAR, Polska jest krajem ogromnych dysproporcji w dziedzinie elektromobilności. Na 380 powiatów na mapie administracyjnej, prawie połowa z nich (183) nie posiada ani jednego ogólnodostępnego punktu ładownia. Co ciekawe, aż 20 powiatów w naszym kraju nie ma także żadnego zarejestrowanego auta elektrycznego (BEV).

Jak zauważa IBRM Samar najlepszą infrastrukturę dla właścicieli aut z wtyczką mają miasta wojewódzkie, oraz powiaty blisko autostrad A1 oraz A4. Najgorzej sytuacja wygląda na południowym wschodzie i północnym zachodzie kraju. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!