W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował dane na temat liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych oraz miejsc, gdzie można je naładować. Niestety, w blisko połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznych, a elektromobilność praktycznie nie istnieje.
- Anna Malinowska
- /
- 26 sierpnia 2021
Ile stacji ładowania działa w Polsce?
Według danych Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), które przeanalizował IBRM Samar, 31 lipca 2021 roku w Polsce działały 1.274 stacje ładowania dysponujące łącznie 1.559 ładowarkami. Co prawda łączna liczba punktów ładowania elektryka to 3.013, jednak nie wszystkie stacje są ogólnodostępne. Z danych UDT wynika, że status ogólnodostępnej stacji posiada 979 obiektów z 1.167 ładowarkami i 2.306 punktami ładowania.
Niewykluczone, że w Polsce działają stacje, które dopiero czekają na odbiór w UDT, lub ich właściciele przekazali do rejestru dane obciążone błędami. I właśnie z tego może wynikać pewna rozbieżność, jaką obserwujemy między oficjalnymi statystykami, a danymi z aplikacji PlugShare, której plusem jest pokazywanie ładowarek dostępnych dla kierowców elektryków w danych godzinach – wyjaśnia instytut.
Pierwszy miesiąc programu „Mój elektryk”. Ile złożono wniosków?Anna Malinowska
Ile elektryków na polskich drogach?
IBRM Samar bazując na informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) podał, że wg stanu na 31 lipca 2021 roku po Polskich drogach jeździło 30.058 aut z wtyczką czyli zarówno aut typowo elektrycznych (BEV) jaki i hybryd plug-in (PHEV). Aut zasilanych wyłącznie energią elektryczną, czyli samochodów „na zielonych tablicach” było tego dnia 13.625. SAMAR wyliczył, że na jeden punkt ładownia przypada średnio 5,9 pojazdu na prąd.
Dysproporcje w elektromobilności
Jak pokazuje mapa opublikowana przez SAMAR, Polska jest krajem ogromnych dysproporcji w dziedzinie elektromobilności. Na 380 powiatów na mapie administracyjnej, prawie połowa z nich (183) nie posiada ani jednego ogólnodostępnego punktu ładownia. Co ciekawe, aż 20 powiatów w naszym kraju nie ma także żadnego zarejestrowanego auta elektrycznego (BEV).
Jak zauważa IBRM Samar najlepszą infrastrukturę dla właścicieli aut z wtyczką mają miasta wojewódzkie, oraz powiaty blisko autostrad A1 oraz A4. Najgorzej sytuacja wygląda na południowym wschodzie i północnym zachodzie kraju.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.