InPost tych trzech rzeczy już nie zrobi wobec swoich klientów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pogroził palcem operatorowi logistycznemu InPost, bo wpływały do niego skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta. To nie wszystko...

InPost tych trzech rzeczy już nie zrobi wobec swoich klientów
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 21 grudnia 2021

Klienci się skarżyli

- Skargi, które wpłynęły do UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce — powiedział Tomasz Chróstny, prezes urzędu.

Interwencja urzędu przyniosła pozytywne rozstrzygnięcie dla klientów InPost, którzy skarżyli się na: przekierowywanie paczek do innych punktów, opłaty za weryfikację gabarytów przesyłki i krótki czas na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia.

Przekierowywanie paczek gdzie indziej

- Wątpliwości prezesa urzędu wzbudziło to, że paczki były przekierowywane automatycznie do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony - przekazuje UOKiK. 

UOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiUOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiMikołaj Frączak

InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o maksymalnie 2 km w linii prostej. 

- Jeśli nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie - zapewnia urząd.

Nie będzie dopłat za weryfikację wymiarów przesyłki

- InPost pobierał opłatę, 3,68 zł, za weryfikację gabarytów przesyłki. Naliczał ją po realizacji usługi - informuje UOKiK.

Zagubiona lub zniszczona przesyłka. Co robić?Zagubiona lub zniszczona przesyłka. Co robić?Anna Malinowska

Dzieje się tak, gdy nadający przesyłkę przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Od nowego roku InPost wprowadzi zmiany, rezygnując z pobierania takiej opłaty.

Więcej czasu na odbiór przesyłki

Chodzi tu jedynie o te punkty, które są niedostępne w niektóre dni tygodnia, a mimo wszystko czas na odbiór jest im naliczany. Szczególnie uciążliwa jest sytuacja, kiedy punkty zamknięte są w weekend, a na obiór klienci mają 48 godzin.

- InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 roku - zapewnia urząd.

Jak jest w praktyce?

Sprawdziliśmy, czy sugestie UOKiK zostały przez InPost wprowadzone. I rzeczywiście, skargi przyniosły pierwsze oczekiwane efekty.

Trzeba jednak wspomnieć, że od lipca tego roku w aplikacji mobilnej InPostu pojawiła się funkcja wydłużenia czasu pobytu paczki w paczkomacie bezpośrednio z poziomu aplikacji.

Jak przedłużyć czas na odbiór przesyłki w paczkomacie?Jak przedłużyć czas na odbiór przesyłki w paczkomacie?Anna Malinowska

Chodzi o wszystkie paczkomaty, które są ogólnodostępne. Koszt przedłużenia to 7,99 zł.

POBIERZ bezpłatne wydanie “RODOmagazyn”. Chroń siebie i najbliższych, bądź na bieżąco z informacjami na temat cyberbezpieczeństwa, RODO i ochrony danych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!