InPost tych trzech rzeczy już nie zrobi wobec swoich klientów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pogroził palcem operatorowi logistycznemu InPost, bo wpływały do niego skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta. To nie wszystko...
- Monika Świetlińska
- /
- 21 grudnia 2021
Klienci się skarżyli
- Skargi, które wpłynęły do UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce — powiedział Tomasz Chróstny, prezes urzędu.
Interwencja urzędu przyniosła pozytywne rozstrzygnięcie dla klientów InPost, którzy skarżyli się na: przekierowywanie paczek do innych punktów, opłaty za weryfikację gabarytów przesyłki i krótki czas na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia.
Przekierowywanie paczek gdzie indziej
- Wątpliwości prezesa urzędu wzbudziło to, że paczki były przekierowywane automatycznie do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony - przekazuje UOKiK.
UOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiMikołaj Frączak
InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o maksymalnie 2 km w linii prostej.
- Jeśli nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie - zapewnia urząd.
Nie będzie dopłat za weryfikację wymiarów przesyłki
- InPost pobierał opłatę, 3,68 zł, za weryfikację gabarytów przesyłki. Naliczał ją po realizacji usługi - informuje UOKiK.
Zagubiona lub zniszczona przesyłka. Co robić?Anna Malinowska
Dzieje się tak, gdy nadający przesyłkę przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Od nowego roku InPost wprowadzi zmiany, rezygnując z pobierania takiej opłaty.
Więcej czasu na odbiór przesyłki
Chodzi tu jedynie o te punkty, które są niedostępne w niektóre dni tygodnia, a mimo wszystko czas na odbiór jest im naliczany. Szczególnie uciążliwa jest sytuacja, kiedy punkty zamknięte są w weekend, a na obiór klienci mają 48 godzin.
- InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 roku - zapewnia urząd.
Jak jest w praktyce?
Sprawdziliśmy, czy sugestie UOKiK zostały przez InPost wprowadzone. I rzeczywiście, skargi przyniosły pierwsze oczekiwane efekty.
Trzeba jednak wspomnieć, że od lipca tego roku w aplikacji mobilnej InPostu pojawiła się funkcja wydłużenia czasu pobytu paczki w paczkomacie bezpośrednio z poziomu aplikacji.
Jak przedłużyć czas na odbiór przesyłki w paczkomacie?Anna Malinowska
Chodzi o wszystkie paczkomaty, które są ogólnodostępne. Koszt przedłużenia to 7,99 zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.