Jak odnaleźć rachunki bankowe po zmarłym?

Jeszcze kilka lat temu rodziny miały często problemy z namierzeniem wszystkich oszczędności po zmarłej osobie – gdy ta nie pozostawiła po sobie stosownej informacji czy dokumentów. Od 2016 r. jest już znacznie łatwiej dzięki centralnej informacji o rachunkach.

Jak odnaleźć rachunki bankowe po zmarłym?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 17 lutego 2020

Co to jest Centralna Ewidencja Rachunków Bankowych?

Osoba poszukująca rachunków (osobistych albo oszczędnościowych) czy lokat po zmarłym powinna złożyć wniosek w oddziale dowolnego banku lub SKOK-u w Polsce. Oczywiście musi jednak przy tym okazał tytuł prawny do spadku.

Bank lub SKOK przesyła zapytanie do Centralnej Informacji o Rachunkach, prowadzonej przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Następnie każdy bank i SKOK otrzymuje zapytanie dotyczące tego, czy prowadzi rachunek zmarłej osoby. Ma trzy dni robocze na odesłanie odpowiedzi do Centralnej Informacji.  Na podstawie odpowiedzi z poszczególnych instytucji tworzona jest informacja zbiorcza, którą spadkobierca może odebrać w tej samej placówce banku czy SKOK-u, do której wcześniej złożył wniosek.

Informacja zbiorcza będzie zawierała listę banków czy SKOK-ów, które prowadzą lub prowadziły rachunek zmarłej osoby, wraz numerami tych rachunków. Znajdzie się tam też informacja, czy rachunek jest nadal prowadzony oraz czy jest to rachunek wspólny. W zestawieniu pojawi się także informacja o umowach rachunków rozwiązanych lub wygasłych z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji przez 10 lat. Informacja zbiorcza nie będzie zawierała danych o kwocie zdeponowanej na rachunkach!

Ważne – za skorzystanie z centralnej informacji o rachunkach bank lub SKOK może pobrać opłatę. Przykładowo, obecnie ta usługa kosztuje w PKO Banku Polskim 25 zł, a w Santander Banku 30 zł.

Jak znaleźć konto osoby zmarłej?

Centralna informacja o rachunkach przyda się nie tylko osobom poszukującym kont zmarłych członków rodziny. Można z niej skorzystać także, aby sprawdzić lub upewnić się, czy sami nie posiadamy jakiegoś zapomnianego rachunku bankowego. Warto czasem zrobić to także profilaktycznie, bo może się okazać, że oszust założył rachunek bankowy na nasze dane, np. aby wyłudzić pożyczkę.

Co zrobić, aby w razie śmierci nie przysporzyć rodzinie zbędnych kłopotów z poszukiwaniem pieniędzy? Warto m.in. poinformować, gdzie w domu znajdują się wszystkie dokumenty związane z depozytami bankowymi. Ale warto zrobić jeszcze jedną rzecz, a mianowicie w swoim banku złożyć tzw. dyspozycję wkładem na wypadek śmierci.

CZYTAJ TEŻ Spadek cyfrowy — co zrobić za życia, aby po śmierci nie zostawiać po sobie cyfrowego bałaganu?

Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci

Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci sprawia, że bank powinien po śmierci posiadacza rachunku wypłacić osobom wskazanym w niej (małżonkowi, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwu) określoną kwotę pieniędzy. Podstawą do wypłaty jest wyłącznie akt zgonu, nie trzeba przedstawiać żadnych dokumentów potwierdzających nabycie spadku.

Kwota wypłaty z tytułu dyspozycji na wypadek śmierci nie może przekraczać dwudziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (według danych Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc przed śmiercią posiadacza rachunku). Dziś jest to kwota ok. 110 tys. zł.

CZYTAJ TEŻ Jak nie odziedziczyć długów?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!