Jak poprawić zasięg internetu mobilnego w domu?

Współczesne technologie mobilne przyzwyczaiły nas do tego, że transmisja głosu czy szybki przesył danych są dostępne właściwie wszędzie. Z różnych przyczyn decydujemy się często na zastąpienie tradycyjnego domowego internetu „z kabla” na komórkowy. Zdarzają się jednak przypadki, że po początkowym entuzjazmie i podpisaniu umowy, pojawiają się nieprzewidziane problemy np. słaby zasięg w salonie lub sypialni. Co zrobić? Jakie mamy pole do działania?  

Jak poprawić zasięg internetu mobilnego w domu?
  • Michał Górecki
  • /
  • 18 czerwca 2020

Czy mapa zasięgu może wprowadzać w błąd?

Mapy zasięgu publikowane przez operatorów komórkowych towarzyszą nam od początku mobilnej rewolucji zapoczątkowanej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia. Problem w tym, że tego typu opracowania są obarczone jedną podstawową wadą. O ile są w stanie określić zasięg dla stosunkowo niewielkiego obszaru – nawet ulicy czy osiedla, trudno liczyć na to, że są w stanie wskazać moc sygnału w mieszkaniu lub konkretnej jego części.

Nie bez znaczenia jest także stan i rodzaj wykorzystywanego przez nas urządzenia odbiorczego. Rozchodzenie się fal radiowych w terenie jest bowiem uzależnione od wielu czynników, zarówno ukształtowania terenu jak i rodzaju zabudowy, wykorzystywanych materiałów budowlanych, kondygnacji itd. Może się zatem zdarzyć, że choć zasięg na mapie jest, akurat w naszym mieszkaniu będzie pozostawiał wiele do życzenia. Choćby z tego powodu, żaden operator nie wpadł na pomysł, by załączać taką mapę do umowy. Tego typu materiały mają charakter poglądowy! Pamiętajmy o tym.

Czy brak zasięgu może być powodem zerwania umowy bez konsekwencji?

Na początek małe rozróżnienie. O ile usługi stacjonarne (domowe) przypisane są do danej lokalizacji geograficznej i muszą być świadczone w danym miejscu, o tyle usługi mobilne już nie. Mogą być świadczone wszędzie… wszędzie to znaczy „w ramach zasięgu sieci i jej możliwości technicznych”. Właśnie taki, lub łudząco podobny zapis znajdziemy w umowach z naszym telekomem. To oznacza, że nawet zanik sygnału po pewnym czasie w konkretnym miejscu nie może być powodem do zerwania umowy bez przewidzianych w niej konsekwencji.

Internet mobilny na próbę

Warto zatem korzystać z możliwości „okresu próbnego” jaki często proponują operatorzy komórkowi, zezwalając np. w ciągu miesiąca na rezygnację z umowy, jeśli jakość świadczonych usług nie będzie satysfakcjonująca dla klienta. W innym przypadku, możemy jedynie zgłosić problem na infolinię. Usłyszymy zazwyczaj komunikat, że nasza informacja została przyjęta, a sieć dokona wszelkich starań by kłopot rozwiązać. Co cieszy, to fakt, że tego typu odpowiedź w wielu przypadkach nie jest jedynie marketingową socjotechniką. Znamy przypadki, że taka interwencja po jakimś czasie rzeczywiście poskutkowała poprawą zasięgu w konkretnej lokalizacji. Dobrze, jeśli taki problem zgłosi co najmniej kilku abonentów sieci ze zbliżonej lokalizacji np. bloku, osiedla czy części ulicy.

Jak poprawić zasięg internetu komórkowego?

Jeżeli problemy z zasięgiem nadwyrężają naszą cierpliwość, a przed nami jeszcze wiele miesięcy obowiązywania umowy, warto pomyśleć o zewnętrznych antenach, które zdecydowanie poprawiają przesył danych między naszym modemem a wieżą BTS (stacją nadawczą). Najlepszym rozwiązaniem są anteny kierunkowe, które należy skierować w stronę najbliższej stacji naszego operatora. Lokalizacje nadajników znaleźć można w internecie np. na stronie www.btsearch.pl lub za pomocą licznych aplikacji mobilnych. Informację o najbliższym BTS-ie powinien przekazać nam także nasz operator lub jego przedstawiciel w sklepie stacjonarnym w naszej okolicy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Jakie są kary dla pracowników?
Praca

Jakie są kary dla pracowników?

Kodek pracy reguluje m.in. kwestie kar dla pracowników od pracodawcy. Ta najlżejsza to upomnienie ustne lub pisemne. Co jeszcze może czekać niezdyscyplinowanego pracownika?...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!