Jak poprawić zasięg internetu mobilnego w domu?

Współczesne technologie mobilne przyzwyczaiły nas do tego, że transmisja głosu czy szybki przesył danych są dostępne właściwie wszędzie. Z różnych przyczyn decydujemy się często na zastąpienie tradycyjnego domowego internetu „z kabla” na komórkowy. Zdarzają się jednak przypadki, że po początkowym entuzjazmie i podpisaniu umowy, pojawiają się nieprzewidziane problemy np. słaby zasięg w salonie lub sypialni. Co zrobić? Jakie mamy pole do działania?  

Jak poprawić zasięg internetu mobilnego w domu?
  • Michał Górecki
  • /
  • 18 czerwca 2020

Czy mapa zasięgu może wprowadzać w błąd?

Mapy zasięgu publikowane przez operatorów komórkowych towarzyszą nam od początku mobilnej rewolucji zapoczątkowanej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia. Problem w tym, że tego typu opracowania są obarczone jedną podstawową wadą. O ile są w stanie określić zasięg dla stosunkowo niewielkiego obszaru – nawet ulicy czy osiedla, trudno liczyć na to, że są w stanie wskazać moc sygnału w mieszkaniu lub konkretnej jego części.

Nie bez znaczenia jest także stan i rodzaj wykorzystywanego przez nas urządzenia odbiorczego. Rozchodzenie się fal radiowych w terenie jest bowiem uzależnione od wielu czynników, zarówno ukształtowania terenu jak i rodzaju zabudowy, wykorzystywanych materiałów budowlanych, kondygnacji itd. Może się zatem zdarzyć, że choć zasięg na mapie jest, akurat w naszym mieszkaniu będzie pozostawiał wiele do życzenia. Choćby z tego powodu, żaden operator nie wpadł na pomysł, by załączać taką mapę do umowy. Tego typu materiały mają charakter poglądowy! Pamiętajmy o tym.

Czy brak zasięgu może być powodem zerwania umowy bez konsekwencji?

Na początek małe rozróżnienie. O ile usługi stacjonarne (domowe) przypisane są do danej lokalizacji geograficznej i muszą być świadczone w danym miejscu, o tyle usługi mobilne już nie. Mogą być świadczone wszędzie… wszędzie to znaczy „w ramach zasięgu sieci i jej możliwości technicznych”. Właśnie taki, lub łudząco podobny zapis znajdziemy w umowach z naszym telekomem. To oznacza, że nawet zanik sygnału po pewnym czasie w konkretnym miejscu nie może być powodem do zerwania umowy bez przewidzianych w niej konsekwencji.

Internet mobilny na próbę

KUPON RABATOWY

Warto zatem korzystać z możliwości „okresu próbnego” jaki często proponują operatorzy komórkowi, zezwalając np. w ciągu miesiąca na rezygnację z umowy, jeśli jakość świadczonych usług nie będzie satysfakcjonująca dla klienta. W innym przypadku, możemy jedynie zgłosić problem na infolinię. Usłyszymy zazwyczaj komunikat, że nasza informacja została przyjęta, a sieć dokona wszelkich starań by kłopot rozwiązać. Co cieszy, to fakt, że tego typu odpowiedź w wielu przypadkach nie jest jedynie marketingową socjotechniką. Znamy przypadki, że taka interwencja po jakimś czasie rzeczywiście poskutkowała poprawą zasięgu w konkretnej lokalizacji. Dobrze, jeśli taki problem zgłosi co najmniej kilku abonentów sieci ze zbliżonej lokalizacji np. bloku, osiedla czy części ulicy.

Jak poprawić zasięg internetu komórkowego?

Jeżeli problemy z zasięgiem nadwyrężają naszą cierpliwość, a przed nami jeszcze wiele miesięcy obowiązywania umowy, warto pomyśleć o zewnętrznych antenach, które zdecydowanie poprawiają przesył danych między naszym modemem a wieżą BTS (stacją nadawczą). Najlepszym rozwiązaniem są anteny kierunkowe, które należy skierować w stronę najbliższej stacji naszego operatora. Lokalizacje nadajników znaleźć można w internecie np. na stronie www.btsearch.pl lub za pomocą licznych aplikacji mobilnych. Informację o najbliższym BTS-ie powinien przekazać nam także nasz operator lub jego przedstawiciel w sklepie stacjonarnym w naszej okolicy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: porady

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze