Jak sprawdzić akta sądowe online?

Dostęp do akt sądowych online można uzyskać za pomocą platformy PASSA, czyli Portalu Akt Sądowych Sądów Administracyjnych. Aby móc przeglądać akta w formie elektronicznej należy dokonać kilku niezbędnych formalności. Jak to wygląda w praktyce? 

Jak sprawdzić akta sądowe online?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 28 kwietnia 2023

Forma papierowa i elektroniczna akt sądowych

Akta sądowe mogą być tworzone w formie elektronicznej lub papierowej. O tym, w jaki sposób będą przetwarzane zależy od decyzji przewodniczącego wydziału sądu. Jeżeli akta sprawy są prowadzone w formie elektronicznej, nie ma możliwości zamiany ich na wersje papierowe. Dopuszczalna jest jednak sytuacja odwrotna. Akta sądowe w formie online to nie tylko te, które zostały wygenerowane w postaci elektronicznej przez sąd, ale również te przekształcone z formy papierowej. Tworzy się je poprzez sporządzenie uwierzytelnionej kopii lub też, w przypadku problemów technicznych, dokumentu z podstawowymi danymi na temat sprawy, dzięki którym będzie możliwa jej identyfikacja. 

E-doręczenia pism sądowych. Liczba „przesyłek” przekroczyła milionE-doręczenia pism sądowych. Liczba „przesyłek” przekroczyła milionAnna Malinowska

Strony postępowania sądowego mają prawo do przeglądu akt sądowych w formie online, potrzebne jest jednak uprzednie przygotowanie akt i ich przekształcenie z postaci papierowej do formy elektronicznej, w sytuacji gdy sprawa wykorzystywała ich tradycyjne wersje. 

Co zatem należy zrobić, aby móc przeglądać akta w formie online? Potrzebny będzie wniosek do sądu i dostęp do PASSA. 

Pierwszy krok — wniosek do sądu

Akta sądowe w formie elektronicznej przechowywane są w systemie PASSA, czyli na Portalu Akt Sądowych Sądów Administracyjnych. Aby uzyskać do niego dostęp, należy wystosować wniosek do sądu prowadzącego daną sprawę z prośbą o ich udostępnienie. Wniosek może wnieść każda ze stron sprawy, uczestnik postępowania lub pełnomocnik. Może być złożony w wersji papierowej lub online, poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą odpowiedniego sądu, dostępną na platformie ePUAP. 

Akta sprawy będą udostępnione na automatycznie utworzonym koncie platformy PASSA. Sąd ma na to 5 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Kolejne dokumenty, które będą dołączane do danej sprawy, również będą dostępne, nie trzeba w tym celu składać kolejnych wniosków. 

Drugi krok — dostęp do PASSA

Aby móc zalogować się do systemu PASSA, należy posiadać podpis zaufany, który składany jest przy użyciu profilu zaufanego lub kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego. Jest to warunek konieczny, ponieważ za pośrednictwem jednego z wyżej wymienionych, będzie można zalogować się do platformy PAAS, na której przechowywane są akta.

W przypadku wykorzystania profilu zaufanego sprawa jest prosta — po wybraniu opcji logowania przez profil zaufany, przechodzi się do okna, na którym trzeba wpisać login i hasło, a potem otwiera się strona PASSA. 

Przy logowaniu za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, trzeba najpierw pobrać ze strony PASSA oświadczenie do uwierzytelniania, które zapisywane jest na dysku lokalnym. Oświadczenie to należy podpisać, korzystając z oprogramowania dostarczonego przez wydawcę certyfikatu kwalifikowanego. Pobrane oświadczenie jest ważne tylko przez 15 minut, po tym czasie trzeba pobrać go jeszcze raz. Potem należy wskazać programowi miejsce, w którym znajduje się podpisane oświadczenie. Po wyborze odpowiedniego pliku, uzyskujemy dostęp do portalu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!