Jak sprawdzić wiek opony i nie dać się oszukać?

Ta prosta umiejętność przyda się nie tylko w momencie, kiedy decydujemy się na zakup kompletu nowych opon do naszego pojazdu, ale również w czasie zakupu auta na rynku wtórnym. Odnalezienie trzy- lub czterocyfrowego kodu znajdującego się na oponie sporo nam powie o uczciwości sprzedającego i pozwoli na weryfikację jego zapewnień.

Jak sprawdzić wiek opony i nie dać się oszukać?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 1 lipca 2019

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Jeżeli ktoś się spodziewa, że znajdzie na oponie wyraźne opisane miejsce z datą produkcji, niczym na artykule spożywczym lub pudełku z meblami może się rozczarować. Jednak kiedy pozna zasady znakowania ogumienia według międzynarodowego standardu odkryje, że nie potrzeba fachowej wiedzy by sprawdzić intencje sprzedawcy. Niezależnie od miejsca produkcji opony, fabryki ogumienia obowiązuje standard oznaczania roku i tygodnia produkcji.

Do 2010 roku obwiązywał trzyliterowy kod wg wzoru: TTR. To oznacza, że opona oznaczona kodem 279 została wyprodukowana w 27 tygodniu (czyli gdzieś pod koniec czerwca) 2009 roku. Bardzo podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku produkcji opon w drugiej dekadzie XXI wieku, tyle, że mamy do czynienia z czterocyfrowym oznaczeniem wg wzoru TTRR, czyli ogumienie, które zjechało z taśmy produkcyjnej w ostatnim tygodniu czerwca 2019 roku powinno być wyróżnione symbolem 2719 (27 tydzień 2019 roku).

Sprawdź także: 

Gdzie znajdziemy oznaczenie daty produkcji opony?

Co do zasady, takie oznaczenie powinno znajdować się na każdej oponie. Zazwyczaj, wspomniany kod umieszczony jest w lekko zaokrąglonym obramowaniu obok innych symboli poprzedzonych literami „DOT”. Pozostałe kody w tym miejscu określają między innymi kod fabryki opony.

Najważniejszy stan bieżnika

W przypadku oceny zdatności opony do użytkowania najważniejszy jest stan jej bieżnika a nie data produkcji. Nie oznacza to jednak, że piętnastoletnia opona, która od nowości przeleżała gdzieś na magazynie będzie miała te same właściwości co — dajmy na to — trzyletni produkt. Jak informuje na swojej stronie internetowej firma Oponeo.pl w Polsce obowiązuje Polska Norma PN-C94300 która określa warunki pakowania, przechowywania i transportu opon. Zgodnie z tymi wytycznymi, jeżeli od momentu wyprodukowania nie minęły trzy lata, można ją swobodnie wprowadzać na rynek, magazynować i sprzedawać.

Nie oznacza to jednak, że nieco starsze egzemplarze nie nadają się do użytku. Według ekspertów, przy odpowiedniej konserwacji, ogumienie zachowuje właściwości przez około 10 lat. Nie zmienia to faktu, że po około 5 latach, na przykład przy okazji wymiany opon z zimowych na letnie można poprosić specjalistę o ocenę produktu. Liczy się przecież nasze bezpieczeństwo!

Prosty trick, dzięki któremu nie damy się oszukać w komisie lub na giełdzie samochodowej

O ile autoryzowani sprzedawcy opon nie pozwalają sobie na sprzedaż towarów gorszej jakości, o tyle wiedza o dacie produkcji ogumienia może nam się przydać na przykład kupując auto na rynku wtórnym. Dzięki temu w prosty sposób sprawdzimy czy oglądany przez nas samochód miał wymieniane opony od nowości.

Nasze podejrzenie powinna wzbudzić sytuacja, w której trzyletni samochód o bardzo niskim przebiegu ma ubiegłoroczne lub nowe ogumienie. Zachodzi wówczas podejrzenie, że podany przebieg nie jest wiarygodny. Taka sytuacja może również świadczyć o tym, że sprzedający np. zdemontował poprzednie, firmowe felgi i sprzedał je z zyskiem, a do wystawionego na sprzedaż auta założył tańsze np. stalowe o nieco innych parametrach. To hipotetyczna sytuacja. Warto wziąć pod uwagę realne losowe zdarzenia jak na przykład uszkodzenie poprzednich opon – mimo coraz lepszych dróg, każdemu może się zdarzyć złapanie kapcia…

Nie do obrony pozostaje jednak sytuacja, w której wystawiony na sprzedaż roczny samochód ma pięcioletnie ogumienie lub każde koło posiada oponę z innego roku produkcji. Jak przyznają właściciele serwisów wulkanizacyjnych, również i takie sytuacje mają miejsce. 

Przedstawiony opis znakowania ogumienia dotyczy zarówno letnich jak i zimowych opon.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!