Jak zgłosić zgon?

Śmierć bliskiej osoby jest traumatycznym przeżyciem. Niestety, mimo trudnych chwil, należy pamiętać o formalnościach, jakie wiążą się z czyimś odejściem. Zgodnie z prawem, zgon należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego. Jak zgłosić zgon? Ile jest czasu na dopełnienie smutnych formalności – podpowiadamy.

Jak zgłosić zgon?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 20 stycznia 2021

Ile czasu na zgłoszenie zgonu?

Zgon musi zostać zgłoszony w Urzędzie Stanu Cywilnego (USC) przed pochówkiem osoby zmarłej. Zgodnie z prawem należy tego dokonać w ciągu trzech dni od chwili wystawienia karty zgonu. Krótszy termin obowiązuje w przypadku osób zmarłych na skutek choroby zakaźnej. W takiej sytuacji bliscy mają tylko 24 godziny na takie zgłoszenie.

Kto może zgłosić zgon?

Zgon może zgłosić na przykład współmałżonek zmarłego oraz jego rodzina. Mogą być to na przykład dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa oraz teściowie. W razie konieczności może być to także pełnomocnik jednej z wymienionych przed chwilą osób.

Co jest potrzebne do zgłoszenia zgonu?

Aby zgłosić zgon w Urzędzie Stanu Cywilnego, należy mieć ze sobą kartę zgonu, którą wystawia lekarz stwierdzający śmierć danej osoby. Potrzebny będzie także dowód osobisty zmarłego oraz dokument tożsamości osoby zgłaszającej do okazania urzędnikowi. Zamiast dowodu osobistego może być to także paszport.

Elektroniczne Księgi Wieczyste – jak z nich korzystać?Elektroniczne Księgi Wieczyste – jak z nich korzystać? Mikołaj Frączak

Gdzie zgłosić zgon?

To najczęstszy błąd popełniany przez bliskich osoby zmarłej. Zawsze jest to Urząd Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca zgonu, a nie jego zamieszkania! Przykładowo, jeśli mieszkaniec Grójca zmarł w szpitalu w Warszawie, wówczas właściwym miejscem zgłoszenia zgonu jest Urząd Stanu Cywilnego m. st. Warszawy, a nie jego odpowiednik w rodzinnym Grójcu. Tak samo, jeśli mieszkaniec Katowic, zginął w wypadku samochodowym na terenie Łodzi, gdzie stwierdzono jego zgon, wówczas właściwym miejscem będzie łódzki USC, a nie urząd w Katowicach itd.

Kiedy otrzymuje się akt zgonu?

Po dopełnieniu formalności związanych ze zgłoszeniem zgonu w USC urzędnik sporządza akt zgonu. Robi to w dniu jego zgłoszenia. Po zarejestrowaniu kierownik USC wydaje jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu. Jeśli z jakiegokolwiek powodu, np. z przyczyn technicznych lub awarii systemu rejestracja zgonu nie jest możliwa, kierownik USC ma prawo zamieścić w karcie zgonu adnotację o dopełnieniu obowiązku zgłoszenia. To wystarczający dokument, w razie braku aktu zgonu, by dokonać formalności u administratora cmentarza w sprawie pochówku. Obowiązkiem kierownika USC jest zarejestrowanie zgonu w pierwszym możliwym terminie. Następnie osoba zgłaszająca otrzymuje dwa odpisy aktu zgonu. Jeżeli nie ma możliwości odebrania ich osobiście, dokumenty mogą być przesłane listownie lub podczas kolejnej wizyty w urzędzie. Jeden odpis pozostaje u zgłaszającego, drugi musi trafić do administratora cmentarza.

Co dzieje się z meldunkiem osoby zmarłej?

Zgłoszenie zgonu skutkuje automatycznym wymeldowaniem zmarłej osoby z miejsca stałego lub czasowego pobytu. Dowód osobisty zostaje unieważniony. Często urzędnik dokonuje perforacji (odcięcia) jednego z rogów i zwraca go osobie bliskiej zmarłego. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!