Jak uzyskać zaświadczenie o przebiegu nauczania w nieistniejącej już szkole?

Nie zawsze udaje się zachować wszystkie świadectwa i dokumenty potwierdzające wykształcenie. Co zrobić jeśli potrzebujemy zaświadczenia o przebiegu nauczania w nieistniejącej już szkole, czyli takiej, która z różnych powodów została zlikwidowana?

Jak uzyskać zaświadczenie o przebiegu nauczania w nieistniejącej już szkole?
  • Michał Górecki
  • /
  • 22 stycznia 2021

Dokumenty ze zlikwidowanej szkoły

Zaświadczenie o przebiegu nauczania może się przydać czasem wiele lat po zakończeniu edukacji i pożegnaniu z murami szkoły. Może się tak stać na przykład w przypadku chęci kontynuowania nauki po latach.

O takie dokumenty, możemy być także poproszeni w procesie rekrutacyjnym, kiedy potrzebne będzie np. potwierdzenie naszego wykształcenia lub umiejętności zdobytych podczas praktyk zawodowych prowadzonych w ramach programu nauczania. Niestety, po latach może się okazać, że nasza dawna szkoła zniknęła z oświatowej mapy. Co wówczas zrobić?

Kto może uzyskać zaświadczenie ze zlikwidowanej szkoły?

Takie dokumenty mogą uzyskać np. byli uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych, które zostały zlikwidowane. Odpowiednie zaświadczenie o przebiegu edukacji, uzyskać wnioskując o nie osobiście lub poprzez pełnomocnika.

Jak uzyskać zaświadczenie ze zlikwidowanej szkoły?

W celu uzyskania zaświadczenia o przebiegu edukacji w zlikwidowanej już szkole należy skontaktować się z odpowiednim kuratorium oświaty w województwie, w którym znajdowała się szkoła. Mowa oczywiście o obecnych województwach, z reformy po 1999 roku.

Kuratorium powinno wskazać nam, gdzie dokładnie przechowywane są dokumenty dotyczące przebiegu edukacji, zawierające  informacje o trybie nauki czy uzyskanych w jej trakcie ocenach. Niestety, dokumenty mogły trafić do różnych instytucji. Nie jest tak, jak w przypadku likwidowanych zakładów pracy, że wszelka dokumentacja zawsze trafia do państwowego archiwum.

Kolejnym krokiem jest napisanie wniosku oraz jego złożenie w odpowiedniej instytucji czy urzędzie, które dysponuje dokumentacją z czasów naszej edukacji. Niezbędne dokumenty można wypełnić na miejscu.

Jak długo czeka się na zaświadczenie ze zlikwidowanej szkoły?

Okres oczekiwania na dokumenty ze zlikwidowanej szkoły trwa do siedmiu dni od dnia złożenia stosownego wniosku. Za tego typu pomoc nie musimy uiszczać żadnej opłaty. Zgodnie z prawem taka usługa jest bezpłatna.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!