Kancelarie prawne i radcowskie pod lupą UOKiK

Do UOKiK-u napływają skargi konsumentów zgłaszających nieprawidłowości na rynku świadczenia usług pomocy prawnej. Kontrolerzy na początek sprawdzą 15 kancelarii adwokackich i radcowskich z całej Polski. Czego dotyczą skargi klientów tych kancelarii?

Kancelarie prawne i radcowskie pod lupą UOKiK
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 27 sierpnia 2020

UOKiK podaje, że klienci skarżą się głównie na niejasne zasady ustalania wynagrodzenia oszacowania kancelarii oraz zastrzeganie na jej rzecz większości lub nawet całości uzyskanych na rzecz konsumenta korzyści. W związku z licznymi skargami 20 lipca br. wszczęto postępowanie wyjaśniające, na początek wobec 15 kancelarii adwokackich i radcowskich z całej Polski. Kontrolerzy zweryfikują, na jakich warunkach klienci zawierają umowy z kancelariami, w szczególności dotyczące prowadzenia następujących  spraw:

  • unieważnienie lub “odfrankowienie” umów o kredyty hipoteczne denominowane lub waloryzowane do waluty obcej (głównie w CHF),

  • unieważnienie umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym,

  • dochodzenie roszczeń z tytułu zakupu obligacji korporacyjnych GetBack.

CZYTAJ TEŻ Jak rozwiązać problem braku miejsc parkingowych pod firmą?

Oprócz niejasnych zasad ustalania wynagrodzeń kancelarie unikają określania maksymalnego pułapu kosztów. Klient podpisując umowę nie wie, jakie wynagrodzenie ostatecznie zapłaci kancelarii po zakończeniu sprawy, która może ciągnąć się nawet kilka lat.  Kancelaria powinna przedstawić klientowi szczegółowe rozliczenie. Jeśli takiego nie ma, klient nie wie za co i ile zapłacił i czy w ogóle te opłaty są uzasadnione.

Kancelarie stosują również wiele wyłączeń swojej odpowiedzialności, np. w sytuacji, kiedy klient nie dostarczy jakiś dokumentów wymaganych przez sąd. Wyłączenie odpowiedzialności obowiązuje nawet wtedy, kiedy kancelaria nie nie zwróciła się do klienta z taką prośbą o dostarczenie potrzebnego dokumentu. Wątpliwości UOKiK budzi również stosowanie kar umownych za naruszenie poufności. Klienci niektórych kancelarii bez wcześniejszej zgody spółki nie mogą udostępniać zawartej umowy osobom trzecim (nawet członkom rodziny), jeśli to zrobią — muszą zapłacić karę umowną. Klauzula poufności w wybranych przypadkach obowiązuje nawet przez 10 lat. Takie klauzule mają zniechęcić klientów do skonsultowania umowy z innym prawnikiem.

Niektóre kancelarie zakazują również swoim klientom samodzielnych rozmów i negocjacji z bankiem, odbierając im w ten sposób wpływu na przebieg prowadzonej sprawy. Inne “grzechy” kancelarii to narzucanie konkretnego pełnomocnika do prowadzenie sprawy — w tej sytuacji klient nie ma możliwości wyboru pełnomocnika oraz stosowanie kar za rozwiązanie umowy przez klienta

Klienci skarżą się również na zapisy, które pozwalają wypłacić zasądzone w toku postępowania kwoty na konto kancelarii. Klient otrzymuje pieniądze dopiero po kilku miesiącach po zakończeniu sprawy. 

- W związku z napływającymi do UOKiK niepokojącymi informacjami weryfikujemy w postępowaniu wyjaśniającym model działania kancelarii adwokackich i radcowskich reprezentujących konsumentów. W szczególności chcemy ustalić, czy umowy mogą zawierać klauzule niedozwolone lub naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Nie ulega wątpliwości, że kancelarie są profesjonalnymi podmiotami, świadczącymi pomoc prawną w trudnych bataliach sądowych z bankami, gdzie w grę wchodzą wysokie kwoty. Kancelarie nie mogą jednak wykorzystywać swojej pozycji względem konsumentów. Od profesjonalistów mamy prawo wymagać profesjonalnego działania tak, aby na pierwszym miejscu zawsze stał interes klienta kancelarii, nie zaś jej samej – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W sytuacji, kiedy materiał dowodowy zgromadzony w toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego wzbudzi zastrzeżenia, wtedy prezes UOKiK — zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów — może podjąć decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych.

Konsumenci mogą uzyskać pomoc dzwoniąc na infolinię konsumencką:

tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16  

[email protected]

CZYTAJ TEŻ Operacje bankowe w Unii Europejskiej i związane z nimi koszty

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!