Kolej jednoszynowa w Polsce? Rząd przyjął projekt ustawy

Przełom w transporcie szynowym w Polsce? Monorail coraz bliżej. Rada Ministrów podczas posiedzenia 1 lutego przyjęła projekt zmian w ustawach o dozorze technicznym oraz transporcie kolejowym. Jego autorem jest resort infrastruktury.

Kolej jednoszynowa w Polsce? Rząd przyjął projekt ustawy
  • Anna Malinowska
  • /
  • 1 lutego 2022

Czym jest Monorail?

Intencją rządu jest wprowadzenie nowych przepisów, które umożliwią działanie w Polsce nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego. Mowa o urządzeniach do przewozu osób oraz towarów, które poruszają się po jednej szynie. Tego typu kolej jednoszynowa, przyjęła się na świecie pod nazwą Monorail. Projekt ustawy mówi o „urządzeniach” poruszających się po jednej szynie, na poduszkach powietrznych lub magnetycznych. 

Rząd chce objąć dozorem technicznym właśnie takie urządzenia. Miałby się tym zajmować Transportowy Dozór Techniczny. To warunek, bez którego planowanie tego typu inwestycji nie miało dotąd większego sensu. Władze tłumaczą swoją inicjatywę legislacyjną pojawiającymi się informacjami o planach budowy tego typu infrastruktury w Polsce.

Czy podróż koleją jest ekologiczna – sprawdź swój ślad węglowyCzy podróż koleją jest ekologiczna – sprawdź swój ślad węglowyAnna Malinowska

Gdzie działa kolej jednoszynowa?

Jak się okazuje, kolej jednoszynowa zdobywa zwolenników na całym świecie i pojawia się na kolejnych rynkach. Według informacji Ministerstwa Infrastruktury obecnie na całym świecie działa około 56 tego typu linii. Prawie połowa — 26 linii, działa na terenie Azji. O boomie na Monorail świadczy m.in. fakt, że w różnych zakątkach globu powstaje obecnie około 30 nowych linii kolei jednoszynowych. Część z nich jest już w fazie budowy, inne są testowane lub planowane. 

Czy Monorail to przyszłość?

W ocenie resortu infrastruktury „Zainteresowanie takim środkiem transportu publicznego jest spowodowane m.in. mało rozległymi, szybkimi i stosunkowo tanimi robotami naziemnymi, w porównaniu do budowy metra. Ponadto przyjęcie takiego rodzaju transportu nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu” – czytamy w komunikacie.

Resort dostrzega także dodatkową zaletę – tego typu pociągi dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom mogą być najszybszym środkiem transportu na gęsto zurbanizowanych terenach. Do tego dochodzi ważny aspekt bezpieczeństwa oraz wygody w transporcie publicznym. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!