Nie stacjonarna, nie zdalna a nauka hybrydowa najlepsza - tak uważa połowa Polaków
Według danych raportu ClickMeeting „State of Online Events 2021”, niemal 56% ankietowanych uważa, że po pandemii uczniowie nadal powinni korzystać z nauki zdalnej, ale w modelu hybrydowym. Co więcej, z raportu wynika, że aż 41% wydarzeń, które odbyły się na platformie, miało charakter edukacyjny.
- Monika Świetlińska
- /
- 28 stycznia 2022
Zaległości w nauce największą wadą nauczania zdalnego
Mimo iż szkoły i uczelnie wyższe, uczniowie i rodzice w pewnym stopniu przywykli do nowej sytuacji, to odnalezienie się w niej, szczególnie na początku, nie było dla nich łatwe, zwłaszcza dla tych pierwszych, które niespodziewanie musiały podołać nowemu organizacyjnemu wyzwaniu.
STAŁO SIĘ! Wraca nauka zdalna! Do kiedy?Monika Świetlińska
Większość Polaków (70 proc.), zapytanych o wady zdalnego trybu nauczania, wskazało na zaległości uczniów w nauce oraz jego negatywny wpływ na budowanie relacji z rówieśnikami (67 proc.).
Nowa sytuacja, jak się okazuje, także zmusiła rodziców do przejęcia zadań nauczycieli, co przyznało blisko 58 proc. ankietowanych, a niemal jedna trzecia stwierdziła, że nauczanie zdalne miało wpływ na zwiększenie się liczby zadań domowych.
Edukacja hybrydowa na topie
Rok 2020 zdecydowanie należał do nauki zdalnej, a w 2021 była ona realizowana częściowo. I choć 24 proc. Polaków jest całkowicie przeciwna edukacji w trybie wyłącznie online po zakończeniu pandemii, to prawie 18 proc. uważa, że powinno się korzystać z niego nadal. Jednak zdecydowana większość z nich (56 proc.) opowiedziała się za mieszanym trybem nauczania – na zmianę zdalnym i stacjonarnym.
Na czym polega nauka hybrydowa?Michał Górecki
Zmiany były trudne
Nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów zmiana trybu nauczania była pod kilkoma względami trudna. Uczniowie mieli problem ze skupieniem, wzajemnie się rozpraszali, co miało wpływ na przyswajanie przez nich wiedzy.
Wiele platform, z których korzystają uczniowie i nauczyciele zareagowało na te potrzeby, np. ograniczając widok ekranu w ten sposób, że tylko nauczyciele widzą wszystkich, natomiast sami uczniowie nie widzą się wzajemnie.
Mogą dzięki temu skupić się na zajęciach, tym samym zyskując bardziej komfortowe środowisko do nauki. Tryb ten prowadzący mogą włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie. Taką opcję ma m.in. ClickMeeting. Dodajmy, że uczniowie i nauczyciele korzystali najczęściej z jeszcze innych opcji, takich jak prezentacja (55 proc.), udostępnianie obrazu (17 proc.), interaktywna tablica (6 proc.), udostępnianie filmów z Youtube (5,6 proc.), obraz i dźwięk (5,4 proc.) oraz ankiety i testy (4,7 proc.).
Zdalne lekcje na rządowych stronach internetowychAnna Malinowska
- Tryb hybrydowy, nie tylko w pracy, ale i edukacji, zdobywa nowych zwolenników. Z przeprowadzonego przez ClickMeeting badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii” wynika, że w roku 2021 mieszany tryb nauczania popierało o 13 proc. ankietowanych więcej, niż rok wcześniej, kiedy to niespodziewanie stało się ono częścią nowej rzeczywistości. E-learning przestał być działaniem wyłącznie awaryjnym - mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca i członkini zarządu ClickMeeting.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.