Koniec z opłatami za przejazd autostrdą?
Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Od 1 lipca zniesiono opłaty za przejazd na autostradzie. O jaki odcinek chodzi? Pojazdy o jakiej masie są zwolnione z opłaty?

- Joanna Gościńska
- /
- 9 czerwca 2023
Nowelizacja przepisów o płatnościach na autostradzie
Pod koniec maja Sejm przegłosował projekt ustawy o zmianieustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym orazniektórych innych ustaw. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dlasamochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez GeneralnegoDyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Autostrada A2 Warszawa-Łódź będzie szerszaAnna Malinowska
Oznacza to, że od 1lipca 2023 r. nie trzeba będzie płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin –Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony.Projekt ustawy obejmuje równieżwprowadzenie zakazu wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu.
Koniec z poborem opłatna odcinkach płatnych?
Zniesiony zostaniepobór opłat na odcinkach autostrad płatnych, które obecnie zarządzane są przezGeneralnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zniesienie opłatdotyczyć będzie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitejnieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli.
Autostrada A1 zyska dodatkowy pas ruchu. Na którym odcinku?Mikołaj Frączak
Ponadto uniemożliwionezostanie wprowadzenie opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiAautostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są wrealizacji. Kierowcy będą zwolnieni z opłat za przejazd od 1 lipca 2023 r.
– Zniesienie opłat zaprzejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie częściruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi naopłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogachkrajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dziękitemu też środki na ich utrzymanie, remonty i modernizację – powiedział ministerInfrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zabronione wyścigisłoni
W przegłosowanymprojekcie ustawy znajdują się także przepisy mające na celu wyeliminowanie tzw.wyścigów słoni, a w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa na drogach szybkiegoruchu.
– Kierowcy pojazdówciężarowych często wyprzedzają się przy minimalnej różnicy prędkości, nierzadkowynoszącej 1-2 km/h. Manewr taki jest wykonywany na tyle długo, że dochodzi dopowstawania zatorów, bo dopuszczalna prędkość takich pojazdów wynosi 80 km/h,przy dopuszczalnej maksymalnej prędkości dla pojazdów osobowych 120 km/h nadrogach ekspresowych i 140 km/h na autostradach. Dzięki wprowadzeniu zakazuwyprzedzania się ciężarówek na drogach ekspresowych i autostradach podniesiemybezpieczeństwo i zwiększymy płynność ruchu na tych trasach – powiedziałwiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.