Konflikty w szkole - jakie kroki podjąć?

Wielu dorosłych bagatelizuje dziecięce problemy związane ze szkołą oraz z konfliktami z rówieśnikami. Tymczasem to naprawdę poważny problem. W dzisiejszym artykule opisujemy jakie czynności mogą podjąć opiekunowie, czy szkoła w tej trudnej sytuacji. Podpowiadamy również jak zadbać o komfort psychiczny dziecka.

Konflikty w szkole - jakie kroki podjąć?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 12 czerwca 2023

Konflikt w szkole: co może zrobić rodzic?

W przypadku mobbingu w szkole rodzic może podejmować różne działania mające na celu ochronę i wsparcie swojego dziecka.

Najważniejsza jest komunikacja, co za tym idzie — zachęcanie dziecka do otwartej rozmowy na temat życia osobistego, szkolnego, a także słuchanie i udzielanie wsparcia emocjonalnego. Należy zrobić wszystko, aby dziecko czuło, że może zaufać rodzicowi i że nie jest samo w tym, co przeżywa.

Kiedy rodzic otrzyma informację o wystąpieniu konfliktu szkolnego, z którym dziecko nie umie sobie samodzielnie poradzić może skontaktować się z odpowiednimi osobami w placówce edukacyjnej, takimi jak nauczyciel lub dyrektor, poinformować ich o sytuacji, a także przeprowadzić rozmowę o podjęciu odpowiednich działań ku rozwiązaniu problemu.

Odszkodowanie za wypadek w szkole. Bójka między uczniami. Odpowiadają rodzice czy szkoła?Odszkodowanie za wypadek w szkole. Bójka między uczniami. Odpowiadają rodzice czy szkoła?Michał Górecki

Jeśli sytuacja nie zostanie skutecznie rozwiązana przez nauczyciela lub dyrektora kolejnym krokiem może być konsultacja z zespołem pedagogicznym w szkole na przykład z pedagogiem szkolnym, psychologiem. Oni mogą udzielić porad, świadczyć wsparcie i podjąć działania mające na celu zatrzymanie konfliktu. Gdy podjęte działania nie pomagają, a wydarzenia stają się bardzo poważne rodzic może zgłosić mobbing do odpowiednich organów, takich jak kuratorium oświaty czy policja. Warto posiadać dokumentację dotyczącą występujących incydentów.Rodzic może również szukać wsparcia zewnętrznego: skorzystać z pomocy organizacji zajmujących się ochroną praw dziecka lub ofiar mobbingu. Mogą one porad prawnych, wsparcia emocjonalnego i pomóc w dalszych krokach.

W każdym przypadku mobbingu w szkole ważne jest, aby rodzic działał aktywnie i nie ignorował problemu. Wsparcie emocjonalne i działania podejmowane przez rodzica mogą pomóc dziecku w przetrwaniu trudności i zakończeniu sytuacji.

Mobbing: jak powinna zareagować placówka edukacyjna?

Placówka edukacyjna ma za zadanie reagować natychmiast na sygnały mobbingu (otrzymywane o dzieci lub rodziców, czy zauważone samodzielnie). Nauczyciele i personel powinni być wyczuleni na wszelkie oznaki i sygnały mobbingu, takie jak zmiana zachowania, izolacja, strach czy agresja. Niezbędne jest dokładne zbadanie sytuacji:  przeprowadzenie szczegółowe śledztwo w celu zrozumienia i oceny sytuacji, a także zebranie informacji od ofiary, świadków i ewentualnych sprawców. Dokumentowanie takich incydentów jest kluczowe w celu ustalenia zakresu i powagi problemu.

Odpowiedzialność nauczyciela za uczniówOdpowiedzialność nauczyciela za uczniówMichał Górecki

Ważne są również działania interwencyjne pozwalające na przerwanie mobbingu i zapewnienie wsparcia ofiarom. To może obejmować indywidualne rozmowy z uczniami, spotkania z rodzicami, prowadzenie grup wsparcia czy konsultacje z ekspertami ds. zachowań szkolnych.

Konieczne jest także prowadzenie odpowiedniej edukacji i profilaktyki. Dobrym pomysłem jest organizowanie warsztatów, szkoleń, a także udział w programach edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i personelu szkolnego: promujących szacunek, empatię i zrozumienie wśród uczniów. W przypadku wystąpienia poważnego konfliktu szkoła powinna aktywnie współpracować z rodzicami, informować ich o incydentach i wspólnie z nimi opracowywać strategię rozwiązania problemu. Regularna komunikacja to działanie kluczowe.

W przypadku występowania konfliktów w szkole ważne jest, aby szkoła działała szybko, stanowczo i skutecznie. Zapewnienie bezpiecznego i wspierającego środowiska dla uczniów jest jednym z najważniejszych zadań szkoły, takie działania są niezwykle istotne dla dobra uczniów.

Jak dbać o komfort psychiczny dziecka?

Aby zadbać o komfort psychiczny dziecka będącego ofiarą mobbingu, rodzic podjąć następujące działania:

  • wysłuchać i uwierzyćNajważniejsze dla dziecka jest poczucie, że rodzic słucha go, wspiera i wierzy w jego słowa. Trzeba być empatycznym słuchaczem, dać dziecku przestrzeń do wyrażania swoich emocji i doświadczeń, a także uważnie wysłuchać jego opowieści, okazać zrozumienie;
  • zapewnić wsparcie emocjonalneDziecko potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i wsparcia w sytuacji mobbingu. Warto wyrażać swoje wsparcie i miłość, podkreślając, że nie jest winne sytuacji, a także zapewniać o własnej obecności i możliwości udzielenia pomocy w każdej chwili;
  • skonsultować się z profesjonalistą W przypadku poważnych skutków emocjonalnych dziecka związanych z mobbingiem niezbędna jest konsultacja z psychologiem lub terapeutą. Taki specjalista może pomóc dziecku w radzeniu sobie z traumą, dostarczyć odpowiedniego wsparcia emocjonalnego;
  • zająć się sprawąWarto nawiązać współpracę z nauczycielami, dyrektorem szkoły i innymi odpowiednimi osobami, aby rozwiązać problem mobbingu. Dokładna dokumentacja incydentów związanych jest potrzebna: takie informacje można odpowiednim osobom w placówce edukacyjnej, a w przypadku wystąpienia poważnych naruszeń — także innym organom na przykład policji. Warto upewnić się, czy szkoła podejmuje odpowiednie działania w celu powstrzymania konfliktu i zapewnienia bezpiecznego środowiska dla wszystkich uczniów;
  • zachęcać do kontaktu z rówieśnikamiDla dziecka powinno być ważne utrzymywania kontaktu z przyjaciółmi i rówieśnikami spoza szkoły, którzy mogą stanowić dla niego wsparcie i poczucie przynależności. Aktywność w społeczności, organizacje pozaszkolne i zajęcia pozalekcyjne mogą pomóc nawiązać nowe pozytywne relacje;
  • zapewnić bezpieczne otoczenieNiezbędne są działania zapewniające dziecku bezpieczne otoczenie, poinformowanie odpowiednich osób w szkole o sytuacji i monitorowanie zachowanie innych uczniów. Trzeba także wspierać dziecko w nauce umiejętności samoobrony i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Każdy przypadek mobbingu jest unikalny, dlatego ważne jest indywidualne podejście do potrzeb i sytuacji dziecka. Trzeba pamiętać o udzielaniu wsparcia, o wysłuchiwaniu pociechy, a także o wsparciu emocjonalnym. Bardzo ważne jest poświęcenie dziecku odpowiedniej ilości czasu — pozwoli to na budowanie zaufania. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.