Kto ma prawo do przebywania w budynkach polskiego parlamentu?
Formacją odpowiedzialną za ochronę Sejmu i Senatu jest Straż Marszałkowska. Kto i na jakich zasadach uprawniony jest do przebywania w budynkach polskiego parlamentu? Wyjaśniamy.

- Jakub Stasak
- /
- 14 lutego 2024
Kto może wejść do budynków polskiego parlamentu?
Szczegółowe zasady dotyczące wstępu do budynków pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu określa zarządzenie Marszałka Sejmu z dnia 9 stycznia 2008 roku.
Skrócenie kadencji Sejmu i przedterminowe wybory — kiedy są możliwe?Jakub Stasak
W świetle wspomnianych przepisów następuje to na podstawie:
• odpowiedniej legitymacji (poselska posła bieżącej kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, senatorska senatora bieżącej kadencji Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, imienny identyfikator posła bieżącej kadencji Parlamentu Europejskiego wybranego w Rzeczypospolitej Polskiej),
• imiennego identyfikatora pracownika Kancelarii Sejmu albo Kancelarii Senatu,
• karty prasowej,
• karty wstępu obsługi technicznej dziennikarzy,
• okresowej karty wstępu (w tym karty wstępu byłego posła i karty wstępu byłego senatora),
• jednorazowej karty wstępu,
• jednorazowej karty wstępu do Biblioteki Sejmowej,
• listy imiennej (zawierająca co najmniej: imię i nazwisko osoby wchodzącej, a w przypadku osoby pełnoletniej również – numer ewidencyjny PESEL oraz rodzaj i numer dokumentu tożsamości ze zdjęciem).
Wstęp na salę obrad
Co niezwykle istotne, nie wszystkie powyższe dokumenty uprawniają do wejścia na salę plenarną w trakcie obrad.
Taką możliwość mają oczywiście posłowie i senatorowie aktualnej kadencji, osoby posiadające imienny identyfikator pracownika Kancelarii Sejmu albo Kancelarii Senatu oznaczony symbolem „S”, okresową kartę wstępu oznaczona symbolem „S”, a także osoby i delegacje zaproszone przez Marszałka Sejmu (na podstawie jednorazowych kart wstępu, z wyjątkiem delegacji zagranicznych, które wchodzą na salę posiedzeń Sejmu na podstawie list imiennych).
Według artykułu 170. Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach mogą uczestniczyć osoby piastujące kluczowe funkcje w administracji państwowej.
Marszałek Sejmu — jakie ma kompetencje?Jakub Stasak
Do wspomnianego grona należą m.in.:
• Prezydent – „gdy uzna to za celowe”,
• członkowie Rady Ministrów oraz Prezes Najwyższej Izby Kontroli (w razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu mogą delegować swoich upełnomocnionych zastępców),
• Marszałek Senatu,
• Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego – Przewodniczący Trybunału Stanu,
• Prezes Trybunału Konstytucyjnego,
• Rzecznik Praw Obywatelskich,
• Rzecznik Praw Dziecka,
• Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego,
• Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej,
• Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa,
• Prokurator Generalny,
• Prezes Narodowego Banku Polskiego.
Jawność obrad Sejmu
Zgodnie z artykułem 172. Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej jego posiedzenia są jawne, co zapewnione zostaje w szczególności poprzez:
• wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Sejmu,
• umożliwienie prasie, radiu i telewizji sporządzania sprawozdań z posiedzeń Sejmu,
• umożliwienie publiczności obserwowania obrad Sejmu z galerii w sali posiedzeń Sejmu, na zasadach określonych przez Marszałka Sejmu w przepisach porządkowych.
Chcące skorzystać z niniejszego prawa osoby indywidualne obowiązane są do uzyskania, wydawanej przez Straż Marszałkowską w dziale przepustek, jednorazowej karty wstępu.
Zamiar obserwacji obrad należy zgłosić na piśmie nie później niż dobę przed planowanym wstępem.
Ważne: Warunkiem uzyskania karty wstępu na znajdującą się w sali posiedzeń Sejmu galerię jest posiadanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.