Kto może ubiegać się o drugi paszport?
Co do zasady jedna osoba może posiadać tylko jeden ważny paszport, w uzasadnionych przypadkach, prawo pozwala jednak na wydanie drugiego dokumentu. Kto może ubiegać się o drugi paszport i jak wygląda cała procedura? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 16 października 2023
Kto może uzyskać drugi paszport?
W myśl artykułu 22. ustawy z dnia 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych drugi paszport może zostać wydany w wyjątkowych sytuacjach dotyczących osoby występującej o taki dokument.
Zmiana numeru PESEL — kiedy jest możliwa i jak przebiega procedura?Jakub Stasak
Wśród nich znajdują się w szczególności:
• względy ochrony życia i zdrowia tej osoby,
• poważne trudności w prowadzeniu przez nią działalności humanitarnej,
• trudności w przekroczeniu granicy danego państwa z powodu posiadania wizy lub pieczęci jednego z krajów, które pozostają w konflikcie,
• względy bezpieczeństwa państwa.
Przytoczony przepis stanowi ponadto, iż:
„Po uprawdopodobnieniu tych okoliczności, tej samej osobie można wydać drugi paszport, z tym że okres jego ważności wynosi 2 lata od daty jego wydania”.
Jakie dokumenty należy przygotować?
W celu zainicjowania procedury wydania drugiego paszportu należy przygotować:
• wszelkie dokumenty, potwierdzające wystąpienie opisanych powyżej okoliczności,
• jedno aktualne kolorowe zdjęcie (wykonane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed złożeniem wniosku),
• ważny paszport biometryczny,
• dowód uiszczenia opłaty za paszport (po złożeniu wniosku nie podlega ona zwrotowi).
Jak sprawdzić prawo jazdy pracownika?Jakub Stasak
W przypadku, gdy wniosek o wydanie drugiego paszportu dotyczy dziecka, niezbędne będą dodatkowo zgody:
• matki,
• ojca,
• opiekuna prawnego lub kuratora.
Jeśli dziecko, którego dotyczy wniosek, ma więcej niż pięć lat, musi być obecne podczas składania wniosku o drugi paszport.
Ile wynosi opłata za wydanie drugiego paszportu?
Opłaty za wydanie drugiego paszportu wynoszą odpowiednio:
• 280 zł – jeśli wniosek składany jest w Polsce,
• składając wniosek za granicą, informacje o wysokości opłaty uzyskasz za pośrednictwem stron internetowych polskiego konsulatu, znajdującego się w kraju, w którym chcesz otrzymać drugi paszport.
Sposoby uiszczenia powyższej opłaty oraz numery rachunków bankowych różnią się w zależności od poszczególnych punktów paszportowych.
Jak odebrać drugi paszport?
Odbiór drugiego paszportu możliwy jest:
• osobiście (w punkcie paszportowym, w którym złożony został dany wniosek),
• osobami uprawnionymi do odbioru drugiego paszportu dla dziecka są jego rodzice, inny opiekun prawny lub kurator (dziecko nie musi być obecne przy odbiorze dokumentu).
Informacje dodatkowe
Złożenie wniosku o wydanie drugiego paszportu możliwe jest w dowolnym punkcie paszportowym, zlokalizowanym tak w kraju, jak i poza jego granicami.
Szczegółowe informacje dotyczące adresów wspomnianych punktów, dostępne są na stronach internetowych urzędów wojewódzkich oraz w polskich konsulatach.
Czym jest Karta Polaka?Jakub Stasak
Analizowana procedura zajmuje zwykle około miesiąca, licząc od dnia złożenia wniosku, w niektórych przypadkach termin ten może jednak zostać wydłużony.
Przewidywany termin odbioru drugiego paszportu powinien zostać podany przez urzędnika przyjmującego wniosek o jego wydanie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.