Mandat za parkowanie na chodniku? Ministerstwo prostuje interpretację nowego prawa

Od 21 września zmieniają się przepisy Prawa o ruchu drogowym dotyczące chodników, jednak nic nie zmieniają w kwestii możliwości zatrzymania lub postoju samochodu na drodze dla pieszych – wynika z interpretacji przedstawionej przez Ministerstwo Infrastruktury. 

Mandat za parkowanie na chodniku? Ministerstwo prostuje interpretację nowego prawa
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 26 sierpnia 2022

Przepisy dotyczące parkowania – bez zmian 

Resort infrastruktury prostuje właśnie liczne artykuły, z których wynika, że parkowanie w wielu miejscach będzie znacznie trudniejsze i zagrożone mandatami. Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów” – czytamy w oświadczeniu wiceministra infrastruktury Rafała Webera. 

Jak parkować, żeby nie dostać mandatu?

MI tłumaczy, że nadal przepisy będą dopuszczały zatrzymanie lub postój kołami jednego boku, lub przedniej osi samochodu, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 t na drodze dla pieszych. Nadal będzie obowiązywał warunek, że szerokość chodnika, która pozostanie do dyspozycji pieszych, nie może być mniejsza niż 1,5 metra. 

Jaki mandat za wyprzedzanie pasem awaryjnym? Film z „wyczynem” nagrał inny kierowcaJaki mandat za wyprzedzanie pasem awaryjnym? Film z „wyczynem” nagrał inny kierowcaAnna Malinowska

Co zmieniają nowe przepisy?

Zgodnie z uzasadnieniem opublikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury, nowe przepisy mają jedynie zlikwidować „dualizm pojęciowy”. Nowe przepisy techniczno budowlane mają porządkować definicje, które są ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części. Po pierwsze jest to chodnik przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się np. elektryczną deskorolką. Po drugie – pas buforowy, który przylega do chodnika i może być przeznaczony do postoju i zatrzymania samochodu. Wreszcie po trzecie pas obsługujący, który przylega do chodnika od strony granicy pasa drogowego, czyli np. przy ogrodzeniu lub budynku. 

Droga dla pieszych a chodnik

Jak czytamy w wykładni przedstawionej przez resort infrastruktury „zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi”.

Ministerstwo dementuje też pojawiające się informacje o tym, że zmniejszyła się wymagana szerokość chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach”.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!