Masz nowy samochód? Możesz serwisować auto poza ASO i nie stracić gwarancji
Właściciele nowych samochodów nie muszą wcale serwisować ich w autoryzowanych stacjach obsługi żeby nie stracić gwarancji. Prawo takie dają unijne przepisy.

- Michał Górecki
- /
- 13 stycznia 2020
Rynek motoryzacyjny się zmienia. Marże sprzedaży spadają, a dealerzy zarabiają coraz mniej na sprzedaży samochodów. W związku z tym próbują swoje zyski znaleźć gdzie indziej. Na przykład przekonując klientów do serwisowania samochodów w autoryzowanych stacjach obsługi zapewniając, że jest to konieczne do utrzymania gwarancji.
Czy mogę serwisować nowe auto poza ASO?
Warto jednak pamiętać, że od listopada 2004 w Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO, które zakładają, że można serwisować nowy pojazd poza autoryzowaną stacją. Zgodnie z tymi przepisami producenci nie mogą uzależniać prawa do gwarancji od serwisowania samochodu w autoryzowanym punkcie. Aby nie stracić gwarancji, samochód musi być obsłużony zgodnie z zaleceniami wskazywanymi przez producenta, a czynności serwisowe bardzo dokładnie udokumentowane. Dzięki technologii Pass Thru zakład mechaniczny ma możliwość uzyskania dostępu do dokumentacji serwisowej. Jeśli kierowca chce utrzymać gwarancję, powinien oddać samochód do warsztatu, który ma standard obsługi zbliżony do ASO oraz jest wyposażony w konkretny sprzęt.
CZYTAJ TEŻ Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić?
Przegląd samochodu poza ASO
Nie znaczy to, że taką stację obsługi będzie łatwo znaleźć. Stacja obsługi, w której chcemy zrealizować taki przegląd musi mieć konkretne wyposażenie. Biorąc pod uwagę, że każda marka samochodu może mieć inne wymagania co do obsługi, ważne jest, by stacja taka miała dostęp do dokumentacji serwisowej określonego modelu samochodu. Mechanik musi wiedzieć, co należy zrobić w samochodzie przy konkretnym przeglądzie. Wybierając serwis poza ASO dobrze jest zorientować się, czy ma on możliwość wygenerowania listy czynności koniecznych do wykonania przy danym modelu samochodu. Nowoczesny serwis samochodowy posiada urządzenia działające w trybie Pass Thru, który pozwala na łączenie się z serwerami producenta i ściągnięcie dokumentacji serwisowej.
Co to jest system Pass Thru?
Zgodnie z unijnym prawem producenci samochodów muszą udostępnić oprogramowanie, które pozwala na naprawę samochodu poza siecią autoryzowanych serwisów. Oczywiście nie znaczy to, że każdy zakład mechaniczny może takie dane otrzymać za darmo. Żeby mieć dostęp do takich usług trzeba udokumentować prowadzenie działalności gospodarczej, a dodatkowo opłacać abonament za dostęp do dokumentacji.
CZYTAJ TEŻ Carsharing, czyli samochód na minuty
Czy mogę skorzystać z własnych części zamiennych na przeglądzie?
Prawo GVO daje też możliwość dostarczenia swoich części albo materiałów eksploatacyjnych, które pochodzą od niezależnych dostawców. Części te muszą jednak spełniać określone normy jakościowe. Muszą być wykonane przez producenta danego pojazdu albo wytwarzane przez inne firmy, ale dostarczane na tzw. pierwszy montaż.
Jak dokumentować przegląd poza ASO?
CZYTAJ TEŻ Reklamacja używanego towaru na firmę 2020
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.