Na czym polega praca na dwa etaty
Są osoby, dla których jeden etat to za mało i posiadają dwie równoległe umowy o pracę obowiązujące w tym samym czasie. Mogą być one zawarte nie tylko z różnymi pracodawcami, ale także z… tą samą firmą. Na czym polega praca na dwa etaty i o czym należy pamiętać w tej kwestii?
- Martyna Kowalska
- /
- 6 sierpnia 2021
Czy można pracować na dwóch etatach?
Pojęcie „praca na dwa etaty” to nie tylko potoczne określenie dla mocno zajętych osób, ale także prawna rzeczywistość dla wielu pracowników. Nie ma w przepisach zakazu pracy na dwa, czy więcej etatów. Ustawodawca w ogóle nie pochylił się nad taką kwestią. Można pracować np. na dwa pełne etaty, lub cztery „połówki”. Konfiguracje są dowolne.
Czy o drugim etacie muszę powiedzieć pracodawcy?
Wiele osób, skuszonych propozycją pracy „na drugi etat” pyta o obowiązki związane z taką sytuacją. Trzeba pamiętać, że zawierając drugą umowę o pracę z innym pracodawcą, nie musimy pytać o zgodę pierwszego pracodawcy. Ba, nawet nie musimy go o tym informować. Sami musimy zdecydować, czy czas i siły pozwalają nam na takie rozwiązanie.
Może się jednak okazać, że pierwszy pracodawca skutecznie zabezpieczył się przed możliwością jednoczesnego zatrudnienia swojego pracownika u konkurencji poprzez wręczenie do podpisu stosownej umowy lojalnościowej i zakazie konkurencji. Jeśli tak się stało, pamiętajmy, że często złamanie takiego zapisu wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Nie tylko mowa o utracie „pierwszej” pracy i to w trybie dyscyplinarnym. Takie posunięcie może się wiązać z wysokimi karami, które często są wpisane w tego typu dokumenty.
Czy jednoosobowe działalności gospodarcze mają 8-godzinny dzień pracy?Mikołaj Frączak
Czy każdy może pracować na dwa etaty?
Jak słusznie zauważa portal służb zatrudnienia zielonalinia.gov.pl z pewnymi ograniczeniami w tym zakresie muszą pogodzić się kierowcy, których dotyczą zupełnie odrębne przepisy, np. ustawa o czasie pracy kierowców. Tutaj możliwość pracy na dodatkowym etacie może być bardzo poważnie ograniczona. I trudno się temu dziwić. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo, ale także higienę pracy osoby, która wykonuje ten niełatwy zawód.
Czy można zawrzeć dwie umowy o pracę z jedną firmą?
Prawo dopuszcza rozwiązanie, w którym pracownik podpisuje dwie, osobne umowy o pracę z jednym pracodawcą. Trzeba jednak wiedzieć, że oba kontrakty nie mogą pokrywać się co do zakresu obowiązków oraz rodzaju pracy, jaka będzie na ich podstawie świadczona. To prawne zabezpieczenie przed sytuacją, w której druga umowa była sposobem na inne rozliczanie godzin nadliczbowych. Jeśli okazałoby się, że ten sam pracownik ma dwie umowy na tym samym lub podobnym stanowisku, w razie kontroli będzie łatwo zakwestionować takie rozwiązanie, a dodatkowe godziny musiałyby zostać zakwalifikowane jako „nadliczbówki”.
Mimo dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą nie zmieniają się prawa pracownika do dobowej oraz tygodniowej normy odpoczynku, jakie są zapisane w Kodeksie pracy. Teoretycznie, praca na dwie umowy może być wykonywana… w tych samych godzinach. Trochę to może być karkołomne, jednak nie jest to niemożliwe. Inna rzecz, to składki i ubezpieczenia społeczne, które są odprowadzane do każdej umowy o pracę.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.